PAZARLAMA WEB SİTESİ

A/B Testi Nedir? Bilmeniz Gereken Her Şey

Pazarlama’da başarılı olmak zor olabilir, sizi rakiplerinizden üstün kılabilecek her artıya ihtiyacınız vardır. Bu yüzden A/B testi yapmanız gerekmektedir. A/B testi farklı pazarlama yaklaşımalarını denemenize ve alternaf seçeneklerin daha iyi bir sonuç verip vermediğini görmenize yardımcı olur. Bu makalede A/B testi hakkında bilmeniz gereken her şeyi öğreneceksiniz.

A/B Testi Nedir

Bölünmüş sınama yöntemi olarak da bilinen A/B testi bir grubu hedef almak için iki farklı stratejiyi test etmek demektir.

Diyelim ki kontrol adlı (varolan element) yeni bir bülten aboneliği tuşunuz var.

Daha fazla abone elde etmek için bültenlerinizi değiştirmenin işe yarayıp yaramayacağını bilmek istiyorsunuz.

Bunun için farklı bir abonelik tuşuyla bir başka bülten oluşturursunuz – konumu, rengi, eylem çağrısı, şekli vb. Bu yeni elementin adı bir değişkendir.

Şimdi, ikisini de kitlenize 50/50 olacak biçimde ikisini de gösterirsiniz.

Bu şekilde hem kontrol, hem de değişkenden karar vermenize yardımcı olacak analitik veri toplamış olursunuz. Hangisi daha fazla yeni müşteri çekebilir?

Daha başarılı bülteni tercih etmelisiniz.

Bu sadece buz dağının görünen kısmı! Sosyal medya, görsel pazarlama ve çok daha fazlası için çeşitli pazarlama platformları için A/B testi kullanabilirsiniz.

Üstelik ikiden fazla elementi karşılaştırmak mümkündür. Hatta bu size daha iyi karar vermeniz için ihtiyacnız olan veriyi sağlayabilir. Ne kadar fazla veri olursa, o kadar iyi tahminler yapabilirsiniz.

Örneğin, ek değişkeniniz olarak üçüncü bir bülten aboneliği tuşu ekleyebilirsiniz. Ancak bu durumda daha fazla trafiğe ihtiyacınız oalcaktır çünkü A/B testini iki yerine üçe böleceksiniz.

Ancak eğer üçten fazla elementiniz varsa o halde çoklu değişken testlerini öğrenmeniz yararınıza olacaktır.

A/B Testi Neden Önemlidir?

Eğer bir sorun çözmek istiyorsanız veya varolan ve iyi çalışan elementlerinizi (reklamlar, eylem çağrıları, tuş konumlama vb.) optimize etmek istiyorsanız daha iyi sonuçlar elde edip edemeyeceğinizi görmek için farklı yöntemleri de denemelisiniz.

Kısaca, A/B  testi statistik ölçüme dayalı olarak veri odaklı problem çözme yöntemi olarak çalışacaktır. Bu şirketlerin pazarlama stratejilerine, web sitelerine ve uygulamarına dair kararlar verirken daha çok bilgiye sahip olmalarına olanak sağlayacaktır.

Şirketlerin ve pazarlamacıların A/B testi kullanarak çözüm bulabileceği ve geliştirebileceği birçok alan mevcuttur. Unutmayın ki her istatistikte en fazla etkiye sahip olan doğru elementi bulmanız gerekir. Bu alanlar aşağıdaki gibidir.

  • Dönüşüm Oranı – A/B testi alternatifin orijinal yöntemden daha fazla ziyaretçiyi dönüştürüp dönüştürmediğini görmenizi sağlayacaktır.
  • Hemen Çıkma Oranı – sayfa navigasyonu gibi düzenlemeleri ziyaretçilerinizin sitenizde daha fazla kalmasını sağlıyor mu, sağlamıyor mu deneyebilirsiniz
  • Tıklama Oranı – sitenizde belirli değişiklikler yaptıktan sonra, ziyaretçilerinizin belirli bağlantılara tıklama eğiliminin artıp artmadığını ölçebilirsiniz

Üstelik A/B  testi yapmaktan fayda sağlayacak pek çok sektör bulunmaktadır. Eticaret‘ten seyahate, büyük şirketler veya küçük şirketler olsun A/B testi sorunları çözmek ve özellikleri geliştirmek için daima iyi bir yaklaşımdır. Şimdi size A/B  testinden bu sektörlerin nasıl yararlandığını anlatacağız.

1. Eticaret

A/B testi: Amazon.com ana sayfası

Her online mağaza sahibi mümkün olduğunca satış yapmaya çalışır. Düşük gelir elde ettğinizde neyi geliştirebileceklerine dair A/B testi yapabilirsiniz.

  • Düşük dönüşüm – bütün ziyaretçilerinizin ürünlerinizi almayacak olması gayet normaldir. Peki, bu durumda dönüşüm oranını nasıl artırabilirsiniz? İlk olarak varolan strajenizi saptayın. Eğer kargo ücreti alıyorsanız ürün fiyatını yükseltip ücretsiz teslim sunarak bir değişiklik yapabilirsiniz.
  • Sahipsiz sepet – müşterileriniz sepetlerini sık sık bırakacaktır. Yapabileceğin şey ise bunun sebebini saptamaktır. Sahipsiz sepet için yolladığınız epostada yazım hatası var mı? Eylem çağrısı açık mı? Müşteri desteğinizin kitlenize hitabı uygun mu? Her problem için farklı yöntemler deneyin ve işe yarayıp yaramadığını görün.
  • Ürün sayfa navigasyonu – önemli gözükmeyebilir ancak ziyaretçilerin bir üründen diğerine nasıl gittiği satışlarınızı artırabilir. Örneğin, eğer mevcut yönteminiz alternatif ürünleri (ör: farklı diş macunu markası) gösteriyorsa insanların görüntüledikleri ürünle birlikte aldıkları diğer ürünleri göstermeyi deneyin (ör: diş fırçaları ve havlular).

Nihayetinde, online mazağa sahipleri A/B testi sayesinde satışları artırmakta hangi stratejinin daha yararlı olduğunu öğreneceklerdir.

2. Medya & Yayıncılık

Huffing Post'un ana sayfası

A/B testining medya ve yayıncılık endüstrilerinde iyileştirebileceği birçok açı bulunmaktadır. Amaç okuyucunun dikkatini çekmek ve yazılı materyallerinizi ve hatta sitenizde ücretli üyelik satın alma ihtimallerini artırmaktır.

Peki bu açılar nelerdir? Hadi bir bakalım.

  • Kapaklar – Çekici bir kapak müşterilerinizin dikkatini kesin olarak çekmelidir. Örneğin farklı headerlar, yazı tipleri (tip, renk, boyut) ve arkaplan seçebilirsiniz. Farklı modeller farklı sonuçlar verecektir.
  • Düzenler – kötü konumlandırılmış paragraflar ve elementler okuyucularınızın gözlerine zarar verebilir. Deneyebileceğiniz birçok şey mevcuttur (hiza, boyut, görsel, renk vb.).
  • Sütunlar – siteniz ya da bastırılmış ürünleriniz muhtemelen tek bir konu hakkında değildir. Yani, okuyucularınız daha az ve kapsamlı sütunlar mı yoksa farklı konudaki birçok kategorileri mi tercih ediyor test etmelisiniz.
  • Pazarlama Ağı – geleneksel ya da dijital, derginizi veya gazetenizin reklam yöntemleri geliştirebilir. Yeni ağlar arayın, sosyal medya kampanyanız için alternatif bir ton ve stil belirleyin vb.
  • Ödüllü Quiz – ne demişler? Bedava sirke baldan tatlıdır. Bu yüzden ödüllü bir quiz yapmak hiçbir medya şirketinin görmezlikten gelmemesi gereken bir şeydir. Zorluk seviyesini, soru sayısını veya yapılması gerekenleri ve ödülü belirleyin.

Analiz yapmak için ihtiyaç duyduğunuzu veriyi elde ettikten sonra okuyucularınızın genel deneyimini artıracak adımları uygulayabilirsiniz.

3. Kurumlar Arası Teknoloji

Markable Solutions ana sayfası

Başka şirketler için dijital pazarlama, güvenlik veya yönetim sistemi sunuyor olsanız da daha fazla satış veya daha büyük dönüşüm oranları sağlayan her detayla ilgilenmelisiniz.

Kitlenizin güvenini kazanmak için gereken adımları attığınıza emin olun. İşte bu konuda A/B testinin sizin için yapabilecekleri.

  • İniş sayfası yapısı – doğru olanı bulmak çok deneme gerektirebilir ve iniş sayfalarınızın daha iyi performans göstermesi için hangi açının iyileştirmesi gerektiğini bilmenin A/B testi yapmadığınız sürece bilmenin kesin bir yolu yoktur. Farklı renkler, bilgi konumlandırma, tuşlar vb. her şeyi deneyin. Kötü sonuçlar elde ettiğiniz değişkenleri silin ve iyi olanları tutun.
  • Kayıt formu – sayfanızın en önemli açılarından biridir. Eğer formlar karışıksa potansiyel müşterilerin kaçmasına neden olabilir. Tasarımın püf noktaları sade, cezbedici ve özlü olmaktır. Farklı tuşlar ve eylem çağrıları deneyin ve hangisinin daha iyi dönüşüm oranına sahip olduğunu görün.
  • Maskotlar – mesajınızın tonuyla fazlasıyla alakalıdır. Farklı kitleler farklı şekilde davranacaktır bu yüzden belirli bir maskotun daha iyi performans göstereceğini test etmelisiniz.

Yukarıda gösterdiğimiz örnekler sadece başlangıç. Ücretsiz danışmanlık sunuyorsanız “ÜCRETSİZ!” kelimesini vurgulayıp vurgulamamak, farklı PPC konumlandırma, navigasyon düzeni vb. gibi birçok test edebileceğiniz açı bulunmakta.

4. Seyahat

Travelocity ana sayfası

Seyahat ajansınız yeterince kar etmediğinde sorunlarınızı çözmek için A/B testine güvenebilirsiniz.

Kötü satın alma deneyimi, çirkin fiyatlandırma görüntüleme gibi birçok şey olabilir. İşte A/B testinin seyahat sitelerinde iyileştirebileceği bazı açılar.

  • Yanlış bilgi uyarısı – müşterileriniz yanlışlıkla bir sütunu kaçırabilir veya telefon numalarına yanlış ülke kodlarını ekleyebilirler. Formu doldurmayı bitirip yolla’ya tıkladıktan sonra hata gösterilmesi onları hayal kırıklığına uğratabilir. Farklı yollar deneyin – hatanın hemen görüntülenmesini sağlayın veya sütunları farklı kısımlara yayın.
  • Decoy effect (yem etkisi) – eğer müşterileriniz için çeşitli seyahat paketleri varsa onları yan yana görüntüleyerek müşterileriniz aklına belirli bir fikri yerleştirebilirsiniz. Örneğin, üç farklı paketi farklı ücretlerle göstermek onların ortadaki paketi tercih etmelerine yol açabilir. Özellikle de üzerine “en iyi teklif” gibi bir yazı yerleştirirseniz.
  • Kayıptan kaçınma – ek motivasyon sağlamak iyi bir fikir olabilir. “1 oda kaldı!” gibi bir metin göstererek otelinizde kalmaları için yarışmalarını sağlayın. Bu yöntemin satış sayınızı arttırabiliyor mu görün. Ayrıca konumlandırmayı dikkate almayı da unutmayın. Ya ürün özetine ya da ürün sayfasına ekleyin.

Bir başka deyişle, geliştirilebilen elementleri deneyin ve müşterilerinizin davranışlarını dikkate alın.

A/B Testi Nasıl Yapılır?

Her A/B testi durumunuza ve yaşadığınız sorunlara göre farklı olabilir. Buna rağmen A/B testi yapmak için atmanız gereken genel adımlar vardır ve bunlar aşağıdaki gibidir.

Adım 1: Temel Verileri Toplayın

Bir şey yapmadan önce web sitenizin veya mobil uygulamanızın durumunu bilmelisiniz. Google Analytics ihtiyacınız olan veriyi toplamak ve elinizin altında bulundurmak için en güvenilir araçlardan biridir.

Bundan sonra çözmek istediğiniz sorunları veya yüksek hemen çıkma oranı ve düşük satışlar gibi durumları düşünün.

Adım 2: Hedeflerinizi Belirleyin

Hedeflerin önemi sorunlarınız için deneme yapmanız gereken açıları bulmanıza yardımcı olmasıdır.

Örneğin, eğer farklı ücretlendirme görüntülemelerini test etmek istiyorsanız o halde takip etmeniz gereken ölçü dönüşüm oranıdır.

Buna ek olarak belirli bir hedefe odaklanmak test yaparken dikkatinizin dağılmasını engelleyecektir.

Diyelim ki farklı manşetleri test ederek trafiğinizi artırmanız gerekiyor. Ancak, bunlardan birinin hemen çıkma oranını da artırması mümkündür. Bu yüzden kararınızı bu orana bağlı olarak vermeyin.

Adım 3: Bir Varsayım Oluşturun

Eğer düzgün bir hedefiniz ve test edebileceğiniz doğru değişkenleriniz varsa büyük ihtimalle belirli bir değişkenin ne başaracağını da tahmin edebilirsiniz.

Diyelim ki linke tıklama oranını artırmak için bir tuşun rengini değiştirdiniz. Daha sonra ise hangi renging daha iyi performans göstereceğini tahmin edebilirsiniz çünkü o renk kitlenize daha çok uyar veya onlarda belirli bir his uyandırır (güven ve özgüven için mavi gibi).

Adım 4: Bir Değişken Oluşturun

A/B testinin çalışması için A versiyonuna (mevcut olan) ve B versiyonuna (oluşturacağınız alternatif olan) ihtiyacınız vardır.

İki versiyonun da test etmek istediğiniz kısım dışında aynı olduğundan emin olun. Değişkeni varsayımınıza dayalı olarak yapın ve daha sonra ise ikisini karşı karşıya getirin.

Örneğin, iki web sitenin etkililiğini karşılaştırın: mavi eylem çağrısına (eylem çağrısı) sahip olanla kırmızı tuşlu olan.

Adım 5: Testi Çalıştırın

A/B testi yaparken en etkili halde yapabilmek için dikkat etmeniz gereken bazı faktörler vardır.

  • İki versiyonu aynı anda test edin – unutmayın zamanlamayı değil sitenizin belirli kısımlarını test etmek istiyorsunuz. Eğer A versiyonunu Ocak ayında, B versiyonunu da Şubat ayında test ederseniz, sonuçların farklı elementler yüzünden değil de zamanlama yüzünden farklı olduğunu nasıl bilebilirsiniz ki?
  • Kitlenizi adil biçimde ayırın – gerçek kazananı bulmak için adil bir yarış yapmanız gerekir. Kitleyi rastgele ve eşitçe ayırın ki sonuçlar tarafsız olsun.
  • Süre faktörü – eğer testi sadece kısa bir süreliğine yaparsanız sonuçlar size bir karar vermeniz için yeterli olmayabilir. Sahip olduğunuz trafik boyutu testin ne kadar sürmesi gerektiğini belirlemekte önemli bir ol oynar.

Bu adımı da aştığınıza göre sonuçların gelmesini bekleyin.

Adım 6: Sonuçları Analiz Edin

Sonuçları elde ettikten sonra kazanan versiyonu kullanmaya başlamak isteyebilirsiniz. Ancak, henüz test işlemi bitmedi. Bir A/B testi hesaplayıcı kullanarak sonucun yanlış pozitif olmadığından emin olun.

Gerçek durumda sonuçların istenilen etkiyi sağlayıp sağlamayacağını hesap makinesi belirleyecektir. Eğer güven seviyesi yeterince yüksekse daha iyi sonuçlar olan versiyonu seçebilir veya farklı bir değişkenle başka bir test yapabilirsiniz.

Kaçınmanız Gereken Şeyler

A/B testinin hatalı olması çok da sıradışı bir şey değildir. Bu yüzden tüm dünyadaki web site sahiplerinin kaçınmayı denediği bazı yinelenen hatalar vardır:

  1. Temel veri toplamada acele etme – ya yeterince beklemiyorsunuz ya da hesaplama kısmını atlıyorsunuz. sonuçlara kuşkuyla yaklaşmalısınız
  2. Hislere fazla dayanmak – A/B testi belirli bir nedenden dolayı yapılır. Bu nedense karar belirleyici faktörler olarak kullanılacak verileri elde etmektir. Yani, verinizin istatistik önemini kontrol ettiğinizden ve doğru ölçüleri takip ettiğinizden emin olun
  3. Birden çok test yapmak – bir defada iki ya da ikiden fazla element test etmek tavsiye edilmez. Eğer daha yüksek dönüiüm oranı sağlayacak farklı tuşları test etmek istiyorsanız aynı hedefe giden terk edilmiş sepet epostası gibi başka bir elementi test etmeyin. Dönüşüm oranı yükseldiğinde hangi elementin bunu sağladığını tespit etmek zor olacaktır.
  4. Yanlış zamanlama – deneğinizin doğasını anladığınıza emin olun. Bazı kısımlar eğer çok uzun veya kısa test edilirse başarısız olabilir.
  5. Takip yapmamak – testiniz başarısız olursa pes etmeyin! Bunu bir hedef olarak değil, yolculuk olarak düşünün. Önceki test sonucundan yararlanın ve yeniden deneyin.
  6. Yanlış araçlar – kullanılabilecek birçok A/B testi araçları bulunmadıktadır, ancak sadece birkaç tanesine güvenebilirsiniz. OptinMonster and MonsterInsight bunlardan bazılarıdır.

Sonuç

Gerek tanım, gerek sebepler, gerek nasıl yapılacağı olsun A/B testi hakkında bilmeniz gereken her şeyin üzerinden geçtik.

Özetlemek için hadi testi yapmanız için gerekenleri bir kez daha gözden geçirelim.

  1. Temel verileri toplayın – testi uyguladığınız platform hakkında bilgi toplamak için Google Analytics’i kullanın
  2. Hedeflerinizi belirleyin – bu, dikkatinizin dağılmasını engelleyecektir. Eğer hedefiniz dönüşümü artırmaksa değişkeni hemen çıkma oranını düşürüyor diye birden kullanmaya başlamayın
  3. Bir varsayım oluşturun – belirli bir elementin nasıl daha iyi performans gösterebileceğini tahmin edin
  4. Bir değişken oluşturun – varsayımınıza istinaden varolan elementin karşısına çıkarmek için bir değişken oluşturun
  5. Testi çalıştırın – süreyi, araçları vb. hesaba katmayı unutmayın. İki versiyonu (kontrol ve değişken) da sonuçların geçerliliğinden emin olmak için eş zamanlı olarak test ettiğinizden emin olun
  6. Sonuçları analiz edin – sonuçları veriyi A/B  test hesaplayıcısına girerek istenilen etkinin elde edildiğinden emin olun. Daha sonra ise hangi versiyon daha iyi performans gösteriyorsa onu seçin.

Eğer potansiyel müşterilerini artırmak ve işletmesini büyütmek için bir yöntem arayan pazarlamacıysanız A/B testi tam size göredir.

Bu işlem biraz bağlılık ve titizlik gerektirse de elde edeceğiniz sonuçlar harcadığınız zamana değecektir. O yüzden hemen başlayın ve başarıyı yakalayın!

Her zamanki gibi düşüncelerinizi ve yorumlarınızı aşaıdaki yorumlar kısmında bizimle paylaşmayı unutmayın!

Yazar hakkında

Gökhan O.

Gökhan Hostinger'da Pazarlama Asistanı olarak çalışmakta. WordPress hakkındaki tecrübe ve bilgisini bu blogda paylaşıyor. Çeviri yapmak, içerik yönetmek ve de SEO optimizasyonu yapmaktan büyük keyif alır. Hobileri arasında oyun oynamak ve futbol maçları izlemek vardır.

Yorum Ekle

Yorum göndermek için buraya tıklayın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Dünya çapında binlerce aboneye katılın

ve mükemmel fırsatlarla en yeni rehberler e-posta adresinize gelsin

Please wait...

Abone olduğunuz için teşekkürler!

Şimdi kazanmaya başlayın!

Hepsi bir arada web hosting & alan adı yalnızca

6
25 TL
/ay