SEO Nedir? En Kapsamlı Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) Rehberi

SEO Nedir? En Kapsamlı Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) Rehberi

Eğer bir web siteniz veya blogunuz varsa Search Engine Optimisation ile karşılaşmış ve SEO nedir diye kendinize sormuşsunuzdur.

Bu makalede Search Engine Optimisation, SEO nasıl yapılır ve SEO çalışması nasıl olur konularını inceleyecek ve yeni başlayan bir SEO uzmanı arama motoru optimizasyonu hakkında neler bilmeli ve uygulamalıdır size anlatacağız.

SEO Nedir (Arama Motoru Optimizasyonu)

SEO‘nun açılımı Search Engine Optimization (Arama Motoru Optimizasyonu) olan bir sözcüktür ve web sitenizi ve web sayfanızı belirli anahtar kelimelere göre optimize etme anlamına gelir.

Bu optimizasyon Bing, Yandex ve Google gibi arama motorlarının arama sonuçlarında üst konumlarda görüntülemeye değecek olduğunu göstermesine izin verir.

Günümüzde herkes bir sorusu olduğunda soluğu arama motorlarında alır. Bu sebeple arama sonuçlarının üst kısımlarında görünmek için SEO uygulamanın faydası yadsınamaz.

Ancak unutmayın: SEO bir kerelik bir şey değildir. SEO çalışması, sonu olmayan devamlı bir süreçtir. Yani, sitenizi devamlı olarak optimize etmelisiniz.

Bunu yapmak için arama motorunun belirli kriterlerle nasıl sıralandığını anlamalı, algoritma güncellemelerini takip etmeli ve rakiplerinizden hep bir adım önce kalmaya çalışmalısınız.

SEO Nedir & SEM Arasında Ne Fark Vardır?

SEO ve arama motoru pazarlaması (SEM: Search Engine Marketing), işletmelerin arama motoru sonuçları aracılığıyla hedef kitlelerine ulaşmak için kullandıkları pazarlama stratejileridir.

Temel fark, SEO’nun sayfaları organik trafik yoluyla daha iyi sıralamak için optimize etmeye odaklanmasıdır. Bu, Google, Yandex veya Bing gibi arama motorlarından gelen site ziyaretçilerini ifade eder. Hatta bunu YouTube videolarınızı daha yüksek sıralamalarda göstermek için bile kullanabilirsiniz.

Bu arada SEM, bir web sitesinin arama motorlarında görünürlüğünü artırmak için ücretli stratejiler kullanır. Ücretli trafikten gelen ziyaretçiler, Google Ads veya diğer platformlarda yayınlanan reklamlara tıklayarak gelir.

SEO’nun tutarlı ve kalıcı sonuçlar vermesi biraz zaman alırken, SEM neredeyse anında sonuç verir. Reklamlarınızın arama motorlarında ne kadar tıklama ve dönüşüm sağladığını hızlıca görürsünüz.

Farklı olmasına rağmen, SEO ve SEM el ele çalışır. Başarılı bir SEM stratejisi için iyi bir SEO temeli olmazsa olmazdır.

Açılış sayfalarınızı anahtar kelimelerle optimize etmek, Google’ın Kalite Puanını iyileştirebilir ve sitenizin görünürlüğünü artırabilir.

SEO’nun Önemi

Bir SEO çalışması için önce SEO nedir, SEO’nun neden önemlidir ve SEO nasıl yapılır bilmeniz gerekmekte. İster bir blogger ister e-ticaret sitesi yöneticisi olun, web sitenize ziyaretçi çekmekten daha önemli hiçbir şey yoktur. Sıfır ziyaretçi olan iyi bir web sitesinin değeri sıfırdır.

Şanslısınız ki trafiğinizi yönetmek için yapabileceğiniz bir şey var. O da yazılarınızı, sayfalarınızı ve açılış sayfanızı SEO ilkelerini temel alarak optimize etmek.

Hadi SEO nasıl yapılır öğrenmek için trafiği üç farklı açıdan inceleyelim:

1. Kaliteli Trafik

İşletmeniz içiz ziyaretçilerinizi alıcılara dönüşmesi ne kadar fazla olursa trafik kaliteniz de o kadar iyidir.

Dönüşüm oranını web site trafiğinin kalitesini belirlemek için kullanabilirsiniz. Bu, işletmenizin türüne ve hedeflerinize bağlı olsa da, %5’lik dönüşüm oranı iyi bir orandır.

İyi trafik ayrıca web sitenizin ziyaretçilerininin sunduğunuz ürünleri aramalarıdır. Eğer Blackberry akıllı telefonları satıyorsanız meyve satın almak isteyenlerden trafik gelmemelidir.

2. Trafik Miktarı

Trafik kalitesinin önemli olduğu doğrudur. Ancak trafik miktarınız da en az onun kadar önemlidir.

Trafiğinizi ziyaretçi sayılarından ölçebilirsiniz. Ancak izlemeniz gereken daha fazla şey vardır: ziyaretçiler, sayfa görüntülemeleri ve ziyaret süresi.

Bun elementleri elle hesaplamanıza gerek yoktur. Google Analytics veya StatCounter gibi web site trafiğinizi artırmanıza yardımcı olacak araçlar mevcuttur.

SEO nedir: StatCounter'ın trafiğinizi ölçme örneği

3. Organik Trafik (Parasız)

Organik trafik web sahiplerinin favorisidir. Hem ücretsizdir, hem de daha fazla ziyaretçi ve dönüşüm getirebilir.

Diyelim ki internet kullanıcıları arama çubuğuna bir anahtar kelime girdiler ve arama sonuçlarında verilen bir bağlantıya tıkladılar. Bu şekilde elde ettiğiniz ziyaretler organik trafiktir.

Kulağa çok kolay gelse de organik trafik elde etmek için rekabet oldukça fazladır. Bu yüzden, istediğiniz sonuçları alabilmeniz için iyi SEO yapmalısınız.

SEO İçin En Önemli Unsurlar Nelerdir?

En popüler arama motoru olan Google, günde 6,5 milyardan fazla aramayı işler. Bu nedenle, Google arama sonuçlarında daha üst sıralarda yer almak, sitenize önemli miktarda trafik çekme potansiyeline sahiptir.

Bu yüzden Google’ın sıralama unsurlarına, maddelerine çok dikkat etmek önemlidir. Bu unsurlar, Google’ın arama algoritmaları ile birlikte sürekli olarak gelişmektedir. Daha iyi bir kullanıcı deneyimi için en alakalı içeriği sunmaya yardımcı olurlar.

Sayfa yükleme süresinden web sitesi güvenliğine kadar bilmeniz gereken en önemli sıralama unsurları şunlardır:

  • Sayfa hızı. Bir web sayfasının yüklenmesi için geçen süreyi tanımlar. Hızlı yüklenen bir sayfa, sitenizin arama sonuçlarında daha üst sıralarda yer almasına yardımcı olabilir. Sitenizin performansını düzenli olarak izleyin ve sitenizin ne kadar iyi performans gösterdiğine dair fikir edinmek için Google’ın PageSpeed Insights ve alternatif olan Pingdom Speed Test gibi hız analiz araçlarını kullanın.
  • Mobil uyumluluk. Duyarlı tasarım, web sitesi öğelerini farklı ekran boyutlarına uyacak şekilde otomatik olarak ayarlayarak farklı cihazlarda ziyaretçiler için en uygun deneyimi sağlar. Duyarlı, mobil uyumlu sitelerdeki sayfalar, arama sonuçlarında daha üst sıralarda görünecektir. Sitenizin kullanılabilirliğini ölçmek için Google’ın Mobil Uyumluluk Testi kullanmanın faydasını göreceksiniz.
  • Yüksek kaliteli içerik. Belirli soruları yanıtlamak için ilgili ve doğru bilgiler sağlayın. Google, içeriğin uzunluğunu, yapısını, alakalı anahtar kelimeleri ve bilgileri değerlendirir. Daha fazla ziyaretçi çekmek ve sitenizin görünürlüğünü artırmak için her zaman benzersiz ve orijinal içerik oluşturun.
  • Backlink edinin. Gelen bağlantılar olarak da bilinen backlink‘ler, sitenizin otoritesinin bir göstergesi olarak hizmet veren, diğer sitelere yerleştirilen web sitenize verilen bağlantılardır. Bir web sitesi içeriğinde sizin bağlantınızı içerdiğinde, sitenizi alakalı bir kaynak olarak işaretler. Güvenilir sitelerden yüksek kaliteli geri bağlantılara sahip sayfalar, arama motoru sonuç sayfalarında daha üst sıralarda yer alır.
  • Kullanıcı deneyimi. Google, kullanıcı deneyimini, hemen çıkma oranı ve bekleme süresi dahil olmak üzere birden çok sinyal aracılığıyla ölçer. Ziyaretçiler bir siteye gelip kısa süre sonra ayrıldığında, Google siteyi alakasız olarak değerlendirecektir. Sonuç olarak, ziyaretçiler bir süre buralarda kalırsa, bu sitenin değerli bilgiler sağladığı anlamına gelir.
  • Site güvenliği. Bir web sitesini ve ziyaretçilerini siber saldırılardan korumaya yönelik tüm eylemleri içerir. Bu nedenle Google, HTTPS ile güvence altına alınan web sitelerine öncelik verir. Bu arada, site olmayan bir site güvenli değil olarak işaretlenir ve büyük olasılıkla ziyaretçileri uzaklaştırır. Güvenlik her web kullanıcısı için en önemli öncelik olduğundan, sitenize bir SSL sertifikası eklemek çok önemlidir.

Ayrıca site analizi de son Google güncellemeleri ile büyük önem kazandı.

SEO Süreçleri Nedir?

SEO web sitenizi optimize eder ve insanların belirli anahtar kelimeleri kullanarak sitenizi bulmanızı kolaylaştırır.

Bu optimizasyonun getireceği faydalarsa:

  • Kullanıcı arama niyetine yönelik alakalı bilgiler verir
  • Arama motorlarını güvenilir kılar
  • Daha fazla ve daha iyi trafik getirir

Arama sonuçları anında gelse de arama motorundaki süreç karışık bir süreçtir. Hatta bu iş arama çubuğuna herhangi bir şey yazıp enter’a basmadan başlar.

Daha iyi anlamanız için hadi arama motorundan biraz daha bahsedelim.

Arama motorları yaptığınız her arama için üç ana görev yapar. Bunlar Crawling, Indexing ve Sıralama‘dır. Aşağıda buna daha ayrıntılı biçimde değineceğiz.

Sonuçların kalitesinden emin olmak için arama motorları algoritma adlı bir takım kurallar kullanır.

SEO algoritmaları

Arama motoru algoritmaları insanların en güvenilir kaynaklardan en alakalı bilgileri aldığından emin olur.

En popüler arama motoru olan Google bile algoritmaları üzerine çalışan özel bir ekibe sahiptir. Bu ekip kullanıcılarının Google’ı kullanırken deneyimin kalitesini artırmakla sorumludur.

Google bazen algoritmalarına özel bir isim verir. Örneğin, Panda ekranla ve içerik ödüllendirme veya cezalandırmayla alakalı algoritmadır. Penguin ise spamdexing‘i (Google kurallarına karşı işlemler) önlemek için sorumludur. Daha sonra ise ikisini de iyileştirmek için Hummingbird oluşturulmuştur.

Google’ın en çok harika web sitesi içeriğine önem verdiği açıktır.

Sayfa otoritesi

Peki, hiç sayfa otoritesi nedir duydunuz mu?

Sayfa otoritesi MOZ tarafından geliştirilmiş bir puanlama sistemidir. Puanlar 1 ile 100 arasında olmakla birlikte arama motorlarındaki sıralamanızı tahmin eder. Arama motorlarının en iyi arama sonuçlarını belirlemek için neler kullandıklarını anlamanıza yardımcı olur.

Sayfa Otoritesini kontrol etmek için Bağlantı Gezgini

Bu bağlantı gezgini ile sayfanızın otoritesini kontrol edebilirsiniz. Tek yapmanız gereken kontrol etmeniz gereken URL’yi girmektir. Daha sonra ise girdiğiniz bağlantı için analizi elde edeceksiniz. Bu analizden elde edeceğiniz bilgiyle iyileştirmeler yapabilirsiniz.

SEO Nasıl Uygulanır?

Google ve diğer arama motorları, kullanıcı sorgularını yanıtlamak için ilgili bilgileri toplamak, düzenlemek ve görüntülemek için vardır. SEO yapmak için, aşağıdakiler de dahil olmak üzere üç ana süreçten geçerler:

  • Crawling. Arama motorları, internette güncellenmiş içeriği bulmak için crawlers, bots veya spiders olarak da bilinen bot web tarayıcı ekibine güvenir. Web tarayıcıları, bir sayfayı dizine eklemek için gereken bilgileri keşfetmeye ve toplamaya yardımcı olur.
  • Endeksleme. Arama motorlarının toplanan web sayfalarını sakladığı ve düzenlediği bir süreci ifade eder. Web tarayıcıları bir sitede anahtar kelimeler ve yeni içerik gibi bilgiler bulduklarında, web sayfasını arama dizinine eklerler. Kullanıcılar ilgili bilgileri aradıklarında, arama motoru dizine eklenen web sitesini getirir.
  • Sıralama. Arama dizinindeki web sayfaları, arama sonuçlarında en alakalı içerikten en az alakalı içeriğe kadar görüntülenecektir.

SEO, sitenizi arama motorları için daha çekici hale getirerek web varlığınızı iyileştirir. Başka bir deyişle, sitenizin taramadan sıralamaya kadar bu adım dizisinden ne kadar iyi geçtiğini belirlemeye çalışır.

Örneğin, sayfalarınızdaki iyi yapılandırılmış dahili bağlantılar, web tarayıcılarının bir sayfadan diğerine atlamasını kolaylaştırır. Web sitenizi derinlemesine keşfetmelerine ve içeriğinizin daha fazlasını dizine eklemelerine olanak tanır.

Ayrıca, arama motorunun algoritmaları, alakalı anahtar kelimeler, geri bağlantı kalitesi ve içeriğin güncelliği gibi kapsamlı sıralama faktörlerini de dikkate alacaktır.

Bu nedenle, web sitenizin içeriğini bu faktörleri göz önünde bulundurarak optimize etmek, arama sonuçlarınızı önemli ölçüde artırabilir.

SEO Çeşitleri Nelerdir? Site Sahiplerince SEO Nasıl Yapılır?

Aşağıda SEO uzmanlarının kullandığı dört ana SEO çalışması hakkında kısa bir genel bakış sunduk. SEO nasıl yapılır merak ediyorsanız aşağıdaki dört SEO çalışma yöntemini okumanızı ve uygulamanızı öneririz.

Sayfa İçi SEO çalışması nedir? (On-Page SEO Nasıl Yapılır?)

Adından da anlayabileceğiniz gibi site içi SEO sitenizi içeriden optimize etme yoludur.

Bu SEO çeşidi, web kullanıcılarına ve arama motoru tarayıcılarına hitap etmesi için başlık etiketleri, başlık etiketleri ve meta açıklama dahil olmak üzere hem sayfanın içeriğine hem de HTML kaynak koduna odaklanır.

Sayfa içi SEO ayrıca, arama motorunun web tarayıcılarının içeriğinizin ne hakkında olduğunu kolayca analiz edebilmesi ve alakalı arama sorguları için dizine ekleyebilmesi için sayfanızı düzenlemenize yardımcı olur.

Sayfa içi SEO optimizasyonu konusunda bilmeniz gereken birkaç unsur mevcut. SEO uzmanlarının da odaklandığı konular bunlar. Hadi başlayalım.

  • Site içeriği. Google, içeriğin, sayfaların ve sitelerin kalitesini değerlendirmek için E-A-T (expertise, authoritativeness ve trustworthiness), Türkçe adıyla uzmanlık, yetki ve güvenilirlik olarak bilinen bir çerçeve kullanır. Güvenilir yazarlardan ve güvenilir web sitelerinden gelen yüksek kaliteli içeriği tercih eder. Bu nedenle, arama sonuçlarında daha üst sıralarda yer almak için sayfanızın bu kriterleri karşıladığından emin olmak istersiniz.
  • Anahtar kelime optimizasyonu. İçeriğinize anahtar kelimeler yerleştirmek, arama algoritmasının ne tür bilgiler sağladığını belirlemesine yardımcı olur. Hedef bir anahtar kelime bulmak ve içeriğinizi onun etrafında oluşturmak için Ahrefs Keywords Explorer veya Google Keyword Planner gibi SEO araçlarıyla anahtar kelime araştırması yapın. Ancak, Google’ın anahtar kelime doldurma cezasından kaçınmak için anahtar kelime dağılımının doğal olduğundan emin olun.
  • Sayfa Başlık etiketleri (Title Tag). İnsanların arama motoru sonuç sayfalarında gördüğü tıklamalı bir bağlantı olarak görünür. Sayfanın, kullanıcının arama amacı ile alaka düzeyini belirler. İyi yazılmış bir başlık, daha fazla tıklama üretip sayfaya daha fazla trafik çeker. Ayrıca, Google gibi arama motorları, anahtar kelimelerle kısa ve öz bir başlığı tercih ederek, organik sonuçlarda daha üst sıralarda yer alır.
  • Başlık etiketleri (Header Tags). İçeriğinizi başlık etiketleriyle parçalara ayırmak, daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlar ve web tarayıcılarının sayfanızı dizine eklemesini kolaylaştırır. Kullanıcılar arama terimlerini girdiklerinde, arama motoru bu etiketleri kılavuz olarak kullanarak ilgili bilgileri arayacaktır. Böylece sayfanızın arama sonuçlarında daha üst sıralarda çıkma şansını artırabilirsiniz.
  • Görsel alt metni. Alternatif metin, sitenin görüntüleyemediği belirli bir resmi tanımlayan ve görme engelli kullanıcılar için yardımcı olan bir özelliktir. Ekran okuyucular, resmi açıklamak için alternatif metin bilgilerini kullanır. Arama motoruna, görselin sayfanızdaki değerli bir içerik parçası olduğunu bildirir. Bu, Google görsel arama sonuçlarında görünebileceği için sayfanız için ek sıralama fırsatları sağlar.
  • Meta Açıklaması. Sayfa başlığı ve URL ile birlikte snippet’ler olarak görünen SERP’lerdeki sayfaların kısa açıklamasını ifade eder. Meta açıklamalar, anahtar kelimeleri içerir ve sayfanın sağladığı bilgileri doğru bir şekilde tanımlar. İyi bir meta açıklama, içerik kullanıcının amacını karşılıyorsa daha fazla tıklama oluşturabilir ve hemen çıkma oranlarını azaltabilir.

Sayfa Dışı SEO çalışması nedir? (Off-page SEO Nasıl Yapılır?)

Sayfa dışı SEO, sitenin arama motorlarının sonuç sayfalarındaki sıralamasını iyileştirmek için bir web sitesi dışında gerçekleştirilen her türlü faaliyeti ifade eder. Arama motoruna, hedef kitlenin bir siteyi, işletmeyi veya ürünü ne kadar iyi algıladığının bir göstergesini verir.

Sonuç olarak, iyi yapılandırılmış bir sayfa dışı SEO stratejisi, web sitenizin sayfa yetkisini artırmasına ve arama motorları sonuçlarında daha iyi sıralanmasına yardımcı olur.

SEO uzmanlarının dikkat edilmesi gereken bazı sayfa dışı SEO unsurlar şunlar:

  • Link building (Bağlantı kurma). Diğer web sitelerinden sitenize bağlantılar edinme sürecini ifade eder. Google’ın algoritması büyük ölçüde bağlantılara dayanır. Aldığınız her bağlantı, siteniz için bir güven oyu görevi görür. Ancak, miktarı her zaman kalitenin üzerinde tutun ve yalnızca güvenilir sitelerden kaliteli bağlantılar aldığınızdan emin olun.
  • Sosyal medya pazarlamacılığı. Güçlü bir sosyal medya varlığı oluşturmak işletmeniz için önemlidir. Kullanıcıların itibarınızı kontrol etmeleri için bir kaynak görevi görür. Sosyal ağ sitelerinde ilgi çekici içerik yayınlamak, daha geniş bir kitleye ulaşmaya yardımcı olur. Ayrıca, içeriğiniz dünyanın her yerinden trafik almayı başardığında, arama motoru sitenizin güvenilir olduğunu görecektir.
  • Influencer erişimi. Etkili markalar veya insanlarla ilişkiler kurmak, marka bilinirliği oluşturmanın mükemmel bir yoludur. Doğru yapıldığında, etkileyici pazarlama, markanızı desteklemeye ve sitenize yeni kitleler getirmeye yardımcı olabilir. Bu şekilde, daha fazla trafik ve tanınırlık elde edebilirsiniz.
  • Forumlar. QuoraReddit, ve Stack Overflow gibi forum sayfaları, web sitenizi tanıtmak için mükemmel bir fırsat sunar. Orada, soruları yanıtlayarak kullanıcılar arasındaki gerçek sohbetlere katılarak uzmanlığınızı ve güvenilirliğinizi gösterebilirsiniz. Ayrıca, sitenizdeki bir sayfaya bağlantı ekleyebilir ve organik arama trafiğini artırabilirsiniz.

Bağlantı kurma bu stratejinin merkezi yönü olmasına rağmen, bir site dışında gerçekleşen her aktivite, sayfa dışı SEO olarak kabul edilir ve bunu gözden kaçırmamalısınız.

Teknik SEO nedir (Technical SEO Nasıl Yapılır)

Teknik SEO, bir arama motoru algoritmasının kriterlerini karşıladığından emin olmak için web sitenizin teknik yönlerini optimize etme sürecidir. Buna hız optimizasyonu, mobil uyumluluk ve web sitesi mimarisi dahildir.

Teknik SEO’yu optimize etmek, Google gibi bir arama motorunun sayfalarınızı kolayca algılaması ve dizine eklemesi için rehberlik edecektir. Sonuç olarak, iyi optimize edilmiş teknik SEO’ya sahip bir web sitesini arama sonuçlarında daha üst sıralarda yer alarak ödüllendirecektir.

Teknik SEO yalnızca arama sıralamanızı iyileştirmeye yardımcı olmakla kalmaz, aynı zamanda kullanıcı deneyiminizi de belirler. Kullanıcılar ve arama motorları, hızlı yükleme süresi ve yüksek güvenlik ile iyi yapılandırılmış bir siteyi tercih eder ki bunların tümü temel teknik SEO unsurlarıdır.

Web sitenizi optimize ederken göz önünde bulundurmanız gereken birkaç teknik SEO unsuru vardır:

  • Sayfa yükleme hızı. Sayfaların yüklenmesi çok uzun süren bir web sitesi, daha yüksek hemen çıkma oranlarına sahip olacak ve SEO açısından sırası daha kötü olacaktır. Web sitesi önbelleğe alma, resimleri sıkıştırma ve sayfa yönlendirmelerini azaltma gibi adımlar, hızı optimize etmenin etkili yollarından bazılarıdır. Ek olarak, hangi bileşenlerin optimize edileceğini belirlemek için GTmetrix ve PageSpeed ​​Insights gibi araçları kullanabilirsiniz.
  • Schema markup. Bir arama motorunun içeriğinizi daha iyi tanımlamasına yardımcı olmak için HTML kodunuza ekleyebileceğiniz etiketleri ifade eder. Schema markup eklemek, sayfanızın arama sonuçlarındaki snippet’lerini geliştirecektir. Örneğin, sayfayı daha çekici hale getirmek için meta açıklamasıyla birlikte derecelendirmeler veya incelemeler ekleyin. Daha fazla trafik çeker ve sitenizin tıklama oranlarını iyileştirirsiniz.
  • Dahili bağlantı (Internal linking). Bu, aynı web sitesindeki diğer sayfalara işaret eden köprüler ekleme işlemidir. Arama motoru tarayıcıları, dahili bağlantılar yerleştirerek web sitenizde daha fazla sayfa bulur ve dizine ekler. Doğru uygulandığında, dahili bağlantılar sayfa yetkisini ve gezinme deneyimini iyileştirir, sayfanızın bekleme süresini artırır.
  • XML site haritaları. Basitçe söylemek gerekirse, bir XML site haritası, sayfalarınızın URL’lerinin bir koleksiyonudur. Bir yol haritası görevi görür ve arama motoru tarayıcılarının web sitenizdeki önemli sayfalara daha hızlı ulaşmasını sağlar. Yoast SEO eklentisi, WordPress siteleri için bir XML site haritası oluşturmanın kolay bir yolunu sunar. Alternatif olarak, InSpyder veya Screaming Frog. gibi ücretsiz oluşturucuları kullanabilirsiniz.
  • Hızlandırılmış Mobil Sayfalar (AMP). Bu web iskeleti, mobil kullanıcılar için yükleme süresini optimize etmek için hafif sayfalar oluşturur. AMP’yi etkinleştirdiğinizde, Google web sayfalarınızı belirlenmiş bir önbellek aracılığıyla sunarak web sitenizin ânında olmasa da daha hızlı yüklenmesini sağlar. Google ayrıca AMP’li web sitelerine öncelik vererek bu çerçeveyi yüksek kaliteli siteler arasında bir bağ kırıcı yapar.
  • SSL sertifikası. SSL sertifikasına sahip bir web sitesi, URL’sinde HTTPS‘yi etkinleştirir. Bir web sitesi ile kullanıcıları arasında aktarılan her bilginin güvenli ve şifreli olduğunu gösterir. Google, sıralama faktörlerinden biri olarak HTTPS’yi kullandığından, onu etkinleştirmek, web sitenizin daha yüksek arama sıralaması elde edebileceği anlamına gelir. Hosting planınız bir ücretsiz SSL sertifikası ile geliyorsa, etkinleştirdiğinizden emin olun.

Yerel SEO nedir (Local SEO)

Yerel SEO, yerel işletmelerin arama sonuçlarındaki görünürlüğünü artırma faaliyetidir. Daha fazla görünürlük sağlar ve işletmelerin markalarını, ürünlerini ve hizmetlerini yerel topluluklara tanıtmasına olanak tanır.

İnsanlar “yakındaki hastaneler” veya “en yakın petshop” için arama yaptıklarında, arama motorları konumlarını IP adresleri aracılığıyla belirleyecek ve buna göre ilgili sonuçları sunacaktır. Yerel arama sonuçlarında yer almak için yerel SEO’nuzu optimize etmeniz gerekir.

Google, yerel arama sonuçlarını bir harita ve ardından üç organik arama sonucu ile sunar. Örneğin, kullanıcılar “İstanbul restoranlar” için arama yaptığında, SERP en iyi sonuçlar olarak üç yerel işletmeyi Google Haritalar’daki konumlarının bir parçasıyla birlikte sunar.

Yerel SEO haritasını gösteren ekran görüntüsü


İşletmenizi yerel arama sonuçlarında öne çıkarmak istiyorsanız, yerel SEO’nun farklı yönlerine çok dikkat edin:

  • Google Benim İşletmem (GMB) profili. Google yerel aramada en iyi sonuçlarda gösterilen harita, GMB profillerinden gelir. Önce bir hesap oluşturmanız gerekir. Adınız, adresiniz ve telefon numaranız gibi bilgileri doğru ve eksiksiz girdiğinizden emin olun çünkü bu bilgiler sıralama faktörleri olarak işlev görecektir. Ek olarak, Google ayrıca bir GMB profilini mesafesine, önemine ve bir arama sorgusuyla alaka düzeyine göre sıralar.
  • Yerel anahtar kelime araştırması. Doğru yapıldığında, sayfalarınıza yerel anahtar kelimeler eklemek, SERP’lerde bir sıralama artışı sağlar. Ürünlerinizi veya hizmetlerinizi açıklayan anahtar kelimelerin bir listesini yapın, ardından konuma dayalı değişkenler ekleyin. Ahrefs gibi bir SEO aracı, anahtar kelimelerin arama hacmine ve zorluğuna göre ne kadar iyi performans gösterdiğini belirlemenize yardım eder.
  • Yerelleştirilmiş içerik. Belirli bir demografik, yerelleştirilmiş içeriği hedeflemek, işletme web sitenizin görünürlüğünü iyileştirmesine yardım eder. Hedef kitlenizin talebini karşılayan yerel olarak alakalı içerik oluşturun. Blog gönderileri ve kılavuzlardan vaka çalışmaları ve önerilere kadar, işletmenizin nişine uygun olanları seçtiğinizden emin olun.
  • Müşteri Değerlendirmeleri. İncelemeler, müşterilerin işletmenize güvendiğini gösterir ve Google bu gerçeği dikkate alır. Bu nedenle, müşterilerinizi yorum bırakmaya teşvik etmeye başlayın. Bunu onlara bir e-posta göndererek veya bir inceleme sayfası sağlayarak yapabilirsiniz. Google, üçüncü taraf incelemelerini de dikkate aldığından, çevrimiçi incelemelerinizi izlediğinizden emin olun.

En İyi SEO Nasıl Yapılır: Google Sıralamanızı Yükseltmenin Yolları

Web sitenizin arama motoru sıralamalarını etkileyen pek çok SEO faktörünü en iyi ve doğru biçimde uygulamak çok önemlidir. Yanlış ve güncel olmayan stratejiler uygulamak yalnızca sıralamanıza zarar vermekle kalmaz. Aynı zamanda trafiğinizi ve gelirinizi de etkiler. SEO ne demek sorusunun yanıtı tam olarak burada başlıyor diyebiliriz.

SEO’yu geliştirmek ve sizi rekabette önde tutmak için en iyi uygulamalardan bazılarını listeledik.

SEO için Uzun Anahtar Kelime Hedefleme

Anahtar kelime araştırması (Keyword Search), arama motoru optimizasyonu (SEO) için çok önemlidir. İnsanların aradığı şeylerden rakiplerinizin sıralama aldığı anahtar kelimelere varana kadar her şeyi gösterir.

Bu nedenle, SEO anahtar kelime araştırmasının ne olduğunu öğrenmek ve verimli bir şekilde gerçekleştirmek önemlidir.

İlk olarak, farklı SEO anahtar kelime türlerini anlamanız gerekir:

  • Seed. Nişinizi tanımlayan ve içeriğinizi genişletmek için temel görevi gören anahtar kelimelerdir. Odak anahtar kelimeler olarak da bilinir. Anahtar kelime “kahve” veya “SEO nedir” kadar basittir.
  • Eş anlamlı kelimeler. Aynı anlama sahip ancak farklı şekilde oluşturulmuş, benzer arama sonuçlarını çeken anahtar kelimeler. Örneğin, “bozuk kulaklık nasıl tamir edilir”, “bozuk kulaklık nasıl onarılır” olarak da aratılır.
  • Uzun anahtar kelimeler. Belirli bir arama sorgusunu yanıtlayan daha uzun, belirli ifadeler. Bunlar genellikle “glutensiz ekmek tarifi” gibi üç veya daha fazla anahtar kelime öbeğinden oluşur.
  • Anlamsal olarak ilgili. Bu anahtar kelimeler kavramsal olarak birbirleriyle ilişkilidir. Örneğin, “Los Angeles’ı ziyaret et”, “LA’e uçak biletleri” ve “LA’deki en güzel yerler” ile anlamsal olarak ilişkilidir.

Anahtar kelime araştırması ile SEO’yu optimize etmenin anahtarı, aşağıdaki gibi metrikleri göz önünde bulundurarak iyi trafik potansiyeline sahip sektörünüzle alakalı bir konuyu hedeflemektir:

  • Arama kelime hacmi. Belirli bir süre içinde kaç kişinin belirli bir sorguyu aradığını belirler ve genellikle ulusal düzeydeki veriler kullanılarak ölçülür.
  • Anahtar kelime zorluğu. Anahtar kelime rekabeti olarak da adlandırılan bu metrik, bir anahtar kelimenin Google organik arama sonuçlarında sıralamasının ne kadar zor olduğunu ölçer.

Neyse ki Ahrefs, SEMrush ve Google Anahtar Kelime Planlayıcı gibi SEO araçları bu ölçümleri kolayca tanımlayabilir.

Bir yemek tarifi içeren bir içerik yazmak istiyorsanız, odak anahtar kelimelerinizi kontrol etmek, sonuçların ne kadar rekabetçi olduğunu gösterecektir.

Daha İyi SEO için İçeriğinizi Arama Amacıyla Eşleştirin

Arama motoru algoritmaları, arama amacına göre kullanıcılara daha gelişmiş arama sonuçları sunmaya yardımcı olur.

Örneğin, Google’ın algoritması kullanıcılara yalnızca alakalı arama sonuçları sağlamakla kalmaz. Ayrıca belirli arama amaçlarını da belirler.

Bir kullanıcı “JBL Bluetooth hoparlör nasıl eşleştirilir” aradığında Google, bir tür talimat içeren sayfalardan veya videolardan elde edilen sonuçları sunar.

Bu arada, bir kullanıcı “JBL Bluetooth hoparlör satın al” araması yaptığında, Google anında e-ticaret sayfalarını en iyi sonuçlar olarak gösterir.

JBL Bluetooth hoparlör nasıl eşleştirilir
JBL Bluetooth hoparlör satın al

Bunun nedeni, arama algoritmalarının dört ana arama amacını tespit edebilmesi ve buna göre hareket edebilmesidir.

  • Bilgilendirici. Bir şeyi öğrenmek isteyen kullanıcıları ifade eder. Bu amaçla yapılan aramalar, bunlarla sınırlı olmamak üzere, “SEO nasıl yapılır“, “kimdir” ve “SEO nedir” gibi ifadelerden oluşur.
  • Navigasyon. Bu amaçla kullanıcılar belirli siteleri ziyaret etmek istiyor. URL’yi adres çubuğuna yazmak yerine, kullanıcılar Google’da gezinmeyi tercih ediyor. Bu amaca yönelik bazı arama örnekleri: “Reddit giriş”, “Facebook”, “Spotify”.
  • Ticari. Kullanıcılar genellikle bir satın alma işlemi yapmadan önce bu aramayı yaparlar. En iyi seçeneği bulmak için birden fazla markayı, ürünü veya hizmeti araştırır ve karşılaştırırlar. Bu arama amacı için yaygın bir sorgu, “oyun dizüstü bilgisayarları 2021” veya “yakınımdaki en iyi restoranlar“dır.
  • İşlemsel. Bu arama yapanlar, satın almak için belirli bir ürünü veya hizmeti hedefliyor. Aramalar genellikle “Samsung Galaxy S20 Satın Al” veya “Satılık Air Jordan Retro” gibi marka adlarını içerir.

Örneğin, “doğal yüz temizleyiciler” gibi bir anahtar kelimeyi sıralamak için içeriğinizi bilgi amaçlı oluşturmanız gerekir. Sektörle ilgili olası soruları yanıtlamaya odaklanın, doğal ürünlerin faydaları, temiz cilt için ipuçları veya DIY doğal yüz ürünleri hakkında yazın.

Ancak, “canlı yayın için en iyi web kameraları” sıralamasını yapmak istediğiniz zamandan farklıdır. Bu amaçla kullanıcılar, akış amacıyla en iyi web kameralarını karşılaştırmak isterler. Dolayısıyla bu ticari maksada aittir.

Bunu akılda tutarak, en iyi SEO uygulaması, içeriğinizi çeşitli amaç türlerine uyacak şekilde hizalamaktır. Kısacası, kullanıcılarınızın ne istediğini belirleyin ve onlara yanıtlar verin.

Sayfa Başlık Etiketlerine Hedef Anahtar Kelime Ekleyin (Title Tag)

Bir sayfa başlık etiketi web siteniz için kritik öneme sahiptir. Kullanıcılara içerik hakkında fikir verir ve içeriğin aramalarıyla neden alakalı olduğunu görmelerine yardımcı olur.

Kullanıcılar, sorgularıyla alakalı anahtar kelimeleri gösteren web sayfalarını bulmak ister. Bu nedenle Google, arama sonuçları için iyi başlıklar ve snippet’lar oluşturmanızı önerir.

Bir başlık etiketini bir hedef anahtar kelimeyle optimize ettiğinizde, arama motoruna web sitenizi keşfetmesi ve daha üst sıralarda yer alması için daha fazla fırsat verir.

Örneğin, “işyerinde üretkenlik nasıl yükselir” için en iyi sonuçlar belirli bir hedef anahtar kelime içerir.

işyerinde üretkenlik nasıl yükselir

Temel yöntem, ana anahtar kelimenizi başlığa erken yerleştirmektir. Yalnızca kullanıcıların dikkatini çekmekle kalmaz, aynı zamanda arama motorlarının sayfanın ne hakkında olduğunu belirlemesine de yardımcı olur.

Ancak anahtar kelime yerleşiminin kulağa doğal geldiğinden emin olun ve gereksiz kelimeleri doldurmaktan kaçının.

Başlık etiketlerinizi optimize etmenin yanı sıra meta açıklamalarınızı oluşturmak da önemlidir. Bu, içeriğin ne hakkında olduğunu düşünmenize ve kullanıcıları sayfayı tıklamaya ikna etmenize olanak tanır.

Unutulmaması gereken birkaç SEO ipucu, açıklamaları 150 karakter civarında tutmak, aktif ses kullanmak ve onu uygulanabilir kılmaktır.

WordPress kullanıyorsanız, Yoast SEO eklentisi, sayfanızın Google’da nasıl görüneceğini önizlemenize olanak tanıyan bir snippet düzenleyiciyle birlikte başlık etiketleri ve açıklamalar için öneriler sunar. Google SEO uzmanı yolculuğunuza bu biçimde başlayabilirsiniz.

SEO nedir diye merak ediyorsanız büyük ihtimalle backlink nedir bilmiyorsunuzdur da. Endişelenmenize gerek. Gayet basit bir konu.

Authorized Backlinks, yani yetkili geri bağlantılar, saygın web sitelerinden gelen bağlantıları ifade eder. Google’ın algoritması, gönderilen bağlantıları sitenizdeki güven oyu olarak görür ve bunları doğrulamak için kaynağın alan yetkilisini dikkate alır.

Doğru miktarda yetkili gönderilen bağlantı, spam içerikli web sitelerinden çok miktarda bağlantıya sahip olmaktan daha fazla fayda sağlar.

Yüksek kaliteli gönderilen bağlantılar, SEO sıralamanıza yardımcı olurken, düşük kaliteli backlink’ler sitenizin güvenilirliğini zedeler. Google SEO uzmanı olmak istiyorsanız bunları kesinlikle dikkate almalısınız.

Sitenize kaliteli geri bağlantılar oluşturmak için birkaç SEO ipucu:

  • Kaliteli içerik yazın. Sitenizde kapsamlı ve bilgilendirici içerik sağlamak çok önemlidir. Diğer sitelerin yetkinizi değerlendirmesine ve sayfanızın bağlantı vermeye değer olup olmadığını belirlemesine yardımcı olur.
  • Misafir yazar olun. Bu, başka bir web sitesi için bir blog yazısı yazma pratiğini ifade eder. Karşılığında, gönderiye veya yazarın biyografi bölümüne bağlantı eklemenize izin verirler. Ek olarak, daha geniş bir kitleye marka tanınırlığı ve görünürlük sağlayarak sitenize daha fazla organik trafik gelmesini sağlarsınız.
  • Rakibinizin aldığı bağlantıları analiz edin. Rekabeti takip etmek, sitenize bağlantı vermesi muhtemel web sitelerini belirlemenize olanak tanır. Monitor Backlinks ve Ahrefs Link Intersect gibi araçlar, bağlantı fırsatlarını izlemenizi sağlar. Rakibinize bağlantı veren siteleri listeledikten sonra site sahiplerine ulaşın ve pazarlamanızı yapın.
  • Kırık bağlantıları bulma. Bu teknik, bir web sitesinde HTML 404 hatalarını bulmayı ve site sahibini bilgilendirmeyi içerir. Bozuk bağlantıyı değiştirmek için web sitenizi bir kaynak olarak önermenizi sağlar. Ahrefs Broken Link Checker‘ı web’deki bozuk bağlantıları keşfetmek ve belirlemek için kullanabilirsiniz.

Güncel SEO Çalışmaları İçin Yeni Algoritmaya Hazırlanın

Google, sayfa deneyimi adı verilen yeni bir arama algoritması tanıttı. Bir web sayfasıyla etkileşime girerken kullanıcı deneyimini ölçen bir dizi sinyali ifade eder.

Sayfa deneyimi, mobil uyumluluk, web sitesi güvenliği ve sayfa hızı gibi mevcut SEO faktörlerini içerir. Ayrıca yükleme, etkileşim ve görsel kararlılığı ölçen bir dizi metrik olan Önemli Web Verileri’ni kullanır.

Bu metrikler şunları içerir:

  • Largest Contentful Paint (LCP) – resimler ve videolar dahil olmak üzere sayfanın en büyük içeriğinin yüklenmesi için gereken süreyi bildirir. İdeal yükleme süresi 2,5 saniyedir.
  • First Input Delay (FID) – Bir kullanıcının bir bağlantıya veya bir butona tıklamak gibi ilk etkileşime girdiği andan başlar. Tarayıcının bu isteği işlemesine kadar geçen süreyi ölçer. Önerilen FID, 100 milisaniyeden azdır.
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – yükleme aşaması sırasında bir sayfadaki toplam beklenmeyen düzen kaymalarını sayar. Ziyaretçilerin aniden konum değiştiren öğelere tıklamasını engeller. En iyi kullanıcı deneyimi için bir web sitesinin CLS puanı 0,1’den az olmalıdır.

Artık yaklaşan arama algoritması güncellemesinde hangi bileşenlerin yer aldığını bildiğinize göre, sitenizi yeni güncellemeye hazırlamak için izleyebileceğiniz bazı ipuçları:

  • Kullanılabilirlik sorunlarını tespit edin ve düzeltin. Kullanılabilirlik, bir web sitesinin kullanım kolaylığını ifade eder. Ziyaretçilerin sitenizle nasıl etkileşimde bulunduğunu öğrenmek için Crazy Egg ve Hotjar gibi web sayfası ısı haritası araçlarını kullanın. Araç, hangi bölümlerin en çok dikkat çektiğini ve ziyaretçilerin nerede takılıp kalacağını vurgulayarak, sayfa yapınızı geliştirmenize ve daha iyi bir kullanıcı deneyimi sunmanıza olanak tanır.
  • Güvenli taramayı etkinleştirin. Google, potansiyel olarak zararlı siteleri arama sonuçlarından kaldırır. Ziyaretçileri kötü niyetli ve aldatıcı içeriklerden uzak tutar. Sayfalarınızda herhangi bir güvenlik sorunu olmadığından emin olmak için Google Search Console’daki Güvenlik Sorunları Raporu‘na erişin. Saldırıya uğramış içeriği, kötü amaçlı yazılımları ve kimlik avı saldırılarını tespit etmeye yardımcı olur.
  • Mobil cihazlar için optimize edin. Duyarlı tasarım, web sitesi öğelerini farklı ekran boyutlarına uyacak şekilde otomatik olarak ayarlar. Masaüstü bilgisayarlardan akıllı telefonlara kadar farklı cihazlarda ziyaretçiler için en uygun deneyimi sağlar. Bazı iyi yaklaşımlar, tasarımınız için akıcı bir yerleşim uygulamak ve yeni pencereler başlatan açılır pencereleri ortadan kaldırmaktır.

SEO Hakkında Daha Fazla Bilgi Nereden Öğrenilir?

SEO Arama Motoru Optimizasyonu nedir açıklamaya çalıştık. Şimdi de kendinizi nasıl geliştirebileceğinize değineceğiz. Unutmayın ki SEO’yu baştan öğrenmek çok zaman ve sabır gerektirir. SEO’nun temellerinin yanı sıra, dijital pazarlamanın ve arama motorlarının nasıl çalıştığını öğrenmek için kaynaklara ihtiyacınız olacak.

Başlamanıza yardımcı olmak için mevcut en iyi SEO öğrenme kaynaklarından bazılarını listeledik:

  • Google Webmaster Central Blog. Bu blog, Google’ın sürekli değişen algoritması hakkında sizi güncel tutar. En son SEO faktörleri, trendler, SEO uygulamaları ve yeni Google arama özellikleri ve temel güncellemeler hakkında belgeler sağlar.
  • Ahrefs. Ahrefs blogu, SEO ve pazarlamayla ilgili çok çeşitli kılavuzlar ve makaleler sunar. SEO uzmanları ve pazarlama uygulayıcıları tarafından yazılmış taze ve alakalı içerik yayınları.
  • MOZ. SEO araçları ve yazılımı sunmanın yanı sıra Moz, kapsamlı bir blog ve öğrenme merkezine sahiptir. Uzman SEO tavsiyelerinden en son piyasa verilerine ve içgörülerine yönelik tüm pazarlama becerilerinizi geliştirmenizi sağlar.
  • Search Engine JournalBu çevrimiçi platform, pazarlama ve SEO uzmanlarından en son SEO haberlerini, analizlerini ve kılavuzlarını verir. İçerik, yeni başlayanlar için SEO ipuçlarından derinlemesine stratejilere ve uygulamalara kadar uzanır. Ek olarak, web sitesi e-Kitaplar, podcast’ler ve web seminerleri gibi çeşitli kaynaklar sağlar.
  • Search Engine Roundtable. Bu web sitesi, SEO forumlarından en ilginç konuları toplar ve onlar hakkında daha fazla ayrıntı sağlar. Kullanıcıların, son SEO konularında farklı forumlardan gelen bilgilere tek bir yerden erişmesini sağlar.
  • BacklinkoSEO eğitimi ve bağlantı kurma stratejileri sağlar. Online işletmelerin büyümesine yardımcı olmak için bir SEO uzmanı tarafından yürütülen popüler bir pazarlama blogudur. İçerik, SEO tavsiyesi, ipuçları, teknikler ve vaka çalışmaları etrafında döner.

SEO Arama Motoru Optimizasyonu Kapanış

Bu makalede SEO nedir, SEO ne demek ve nasıl çalışır ve nasıl yapılır öğrendiniz.

Arama motoru optimizasyonu (SEO) web sitenizin görünürlüğünü artırmanız için önemli bir araçtır. Bir işletmeye sahipseniz SEO çalışması ile daha fazla trafik ve gelir elde edersiniz!

Bunu başarmak için hem site içi SEO, hem de site dışı SEO’dan yararlanmanız gerekir.

En iyi SEO uygulamalarını kullanmanız için daha önce tartıştığımız dört ana SEO türünü özetleyelim:

  • Sayfa İçi SEO. Resim-alt, başlık etiketi ve meta açıklama dahil olmak üzere web sayfalarınızdaki içerikle ilgili öğelere odaklanır.
  • Sayfa dışı SEO. Bağlantı kurma, sosyal yardım pazarlaması ve misafir ilanı gibi web sitenizin dışındaki faaliyetleri içerir.
  • Teknik SEO. Web sitenizin hızını, uyumluluğunu, güvenliğini ve kullanım kolaylığını optimize etmek için SEO teknik yönlerini içerir.
  • Yerel SEO. Web sitenizin yerel aramalarda görünürlüğünü artırmak ve daha fazla yerel trafik kazanmak için SEO stratejileri.

Arama motoru optimizasyonu (SEO) uygulamadan önce web sitenizdeki en önemli şey olan trafiği anlamanız gerekmektedir. İşte belirttiğimiz önemli noktalar:

  • Trafik miktarı. Web sitenize gelen trafik miktarı.
  • Trafik kalitesi. Web sitenize gelen ziyaretçilerin alakası.
  • Organik trafik (parasız). Arama motorlarından elde ettiğiniz trafik.

SEO ve siteniz için önemi nedir artık biliyorsunuz. Ancak SEO Arama Motoru Optimizasyonu sürekli devam eden sonsuz bir süreçtir. Sizin için seçtiğimiz birçok online kaynaktan SEO hakkında daha fazla bilgi alabilirsiniz.

SEO Arama Motoru Optimizasyonu yazımız hakkındaki düşüncelerinizi ve yorumlarınızı aşağıdaki yorumlar kısmında bizimle paylaşmayı unutmayın!

Author
Yazar

Merve O.

Merve, Hostinger'da SEO - Pazarlama Asistanı olarak çalıştı. Günümüzde çevirmen olarak yolcuğuna devam etmekte. Birkaç site kurma deneyiminin ardından acemi yolculuğunu profesyonelliğe taşımaktan ve Hostinger'ın bir parçası olmaktan mutlu.