Referans Programı Nedir ve Nasıl Oluşturulur?

Referans programları, birçok sanal mağaza için etkili bir pazarlama taktiğidir. Daha fazla kişiye ulaşmaya, yeni müşteri kazanmaya ve satışları artırmaya yardım eder.

En iyi referans programları hangileri sorusu sorulduğunda akla ilk TheSkimm gelir. Bu haber şirketi şu anda yedi milyon kişiye (İng.) hizmet veriyor ve kayıtların %10’u müşteri referans programından geliyor. Ayrıca Dropbox da, dönüşüm oranlarını 15 ayda %3900 artıran bir referans programına (İng.) sahip.

Bu, kulaktan kulağa yayma stratejisi doğru uygulandığında, her büyüklükteki ve sektördeki işletmeye faydalı sağlayacaktır.

Bu rehber, referans programı hakkında bilmeniz gereken her şeyi (tanımı, faydaları ve örnekleri) size açıklayacak ve bununla kalmayıp, ipuçları, planlar ve önerilen yazılımlar gibi konulara dokunarak bir referans programı nasıl oluşturulur adım adım süreci anlatacak.

Referans programı, mevcut müşterileri bir markanın ürünlerini tanıdıklarına önermeye teşvik eden kulaktan kulağa pazarlama stratejisini ifade eder. Müşteriler program boyunca, indirimler ve ücretsiz ürünler gibi referans ödülleriyle teşvik edilir.

Referans Pazarlama Programı Nasıl İşler?

Referans programı, mutlu müşterilerden kendi tecrübelerinden yola çıkarak markayı desteklemelerini istemek demektir. Referans kampanyasına katılanlar tanıdıklarıyla paylaşmak için kişiye özel tavsiye bağlantısı veya kodu alırlar.

Genelde mevcut müşteriler, yönlendirdikleri müşteriler bağlantıyı veya kodu kullanarak bir ürün satın aldığında referans ödülü alırlar.

Örneğin, Casper’ın Refer a Friend (bir arkadaşına öner) programı, yönlendirilen müşteri ilk kez bir yatak satın aldığında 10 $ Amazon hediye kartı hediye eder.

Casper Tavsiye Programı

Her üyenin kendine özel kodu veya bir bağlantısı olduğundan, referans süreci takibi biraz karmaşıklaşabilir. Bu yüzden de birçok şirket, bağlantı oluşturmaktan ödül göndermeye kadar akışı otomatikleştirmek için referans yazılımı kullanır.

Referans Programının Faydaları Nelerdir?

Bu kulaktan kulağa pazarlama stratejisi, referans programı yazılımı satın almak ve müşterileri teşvik etmek için ödüller vermek gibi çok fazla yatırım gerektirse de, getirileri tüm bu çabaya değer. Referans programının faydalarını şöyle sıralayabiliriz:

  • Satışları artırır. Tüketicilerin %90’ından fazlası, ailelerinden ve arkadaşlarından gelen tavsiyelere güveniyor ve normal alıcılardan %200 daha fazla harcıyor. Referans pazarlaması çok etkilidir çünkü güvenilir bir arkadaşın tavsiyesi veya önerisiyle gelir.
  • Marka bilinirliği oluşturur. Aktif referans programı üyesi sayısının fazla olması, daha fazla insanın markanızdan haberdar olacağını gösterir.
  • Müşteri bağlılığını artırır. Bir marka, referans programı aracılığıyla yeni müşteri adayları getiren sadık müşterileri ödüllendirerek onlarla daha iyi bir ilişki kurabilir. Ayrıca referans programıyla kazanılan müşteriler, diğer pazarlama kanallarındakilere göre %16 daha uzun süre müşteri kalmaktadır.
  • Müşteri kazanma maliyetlerini düşürür. Pazarlamacıların yaklaşık %54’ü, referans programlarının müşteri başına maliyetinin diğer platformlardan daha düşük olduğu konusunda hemfikirdir. Bir şirket tarafından hazırlanan teşvikler, mevcut müşterilerin mümkün olduğunca çok sayıda kişiyi davet etmesine yardımcı olur.

Çıkarım ve İpuçları Kazanacağınız 5 Harika Referans Programı

Kendi referans programlarınızı nasıl oluşturacağınızı öğrenmeden önce, ilham almanız için beş başarılı referans pazarlama programı örneğini inceleyelim.

1. Marriott Hotel

Marriott Hotel Referans Programı

Marriott Hotel’in referans programı mükemmel bir örnektir. Hizmet sektöründeki bu firma, mevcut müşterilerine yeni müşteriler getirmeleri karşılığında puanlar verir. Daha sonra müşteriler bu puanları uçak bileti ve araç kiralama gibi ödüller için kullanırlar.

Önemli çıkarım: Müşterileri markanıza yönlendirmek için nakit indirimi yerine puan bazlı referans bonuslarını kullanın.

Marriott Hotel müşterileri her referans için en az 2.000 bonus puan kazanabilir, ancak bu puanları belirli bir sayıya ulaştıktan sonra belirli bonuslar için kullanabilirler. Örneğin, şirket 10.000 puan karşılığında araç kiralama ve uçuş hizmeti sunmaktadır.

2. Girlfriend Collective

Girlfriend Collective Referans Programı

Girlfriend Collective, sürdürülebilir spor giyim markasıdır. Arkadaşına öner programı, başarılı tavsiyeye 10 $ indirim sağlarken, yönlendirilen müşteri ücretsiz bir tayt kazanır.

Önemli çıkarım: İnsanları ücretsiz bir ürünle referans programınıza katılmaya teşvik edin. Bir işletme ücretsiz ürünler verdiğinde tüketicilerin katılma olasılığı daha yüksek olduğundan, bu güçlü bir pazarlama taktiğidir. Bir promosyon ürünü bonus olarak etiketlemek, o ürünün algılanan değerini de artırır.

Bu referans programında Girlfriend Collective sadece ücretsiz ürünlerden faydalanmakla kalmıyor, aynı zamanda taytların popülaritesini de artırıyor. Bu strateji, ücretsiz ürünün kıymetinin artmasına yardımcı olur ve daha fazla arkadaş tavsiyesi sağlar.

3. Hostinger

Hostinger Referans Programı

Hostinger, ucuz paylaşımlı web hosting hizmetlerinden sanal özel sunuculara (VPS) kadar çok sayıda hizmet sunan bir web hosting şirketidir.

Hostinger’ın referans programında, mevcut kullanıcılar, yönlendirilen müşterilere Hostinger ürünlerinde %20 indirim sağlar. Yönlendirilen müşteri tarafından yapılan her satın alma için, tavsiye eden %20’ye kadar ödül kazanır. Kullanıcılar, Hostinger’ın hosting kontrol paneli olan hPanel aracılığıyla referans programına katılabilir ve tavsiyelerini yönetebilir.

Önemli çıkarım: Referans programı sayfanızı mümkün olduğunca kullanıcı dostu yapın ve zengin özelliklerle donatın. Ürününüzle yardımcı özellikleri birleştirmek, yönlendirenlerin genel kullanıcı deneyimini iyileştirecektir.

Hostinger’ın referans programı sayfasına hPanel üzerinden kolayca erişilebildiğinden, kayıt işlemi hızlı ve basittir. Tavsiye ilerleme takibi ve birden fazla PayPal hesabını kullanma seçeneği gibi özelliklerle yönlendirmeleri yönetmek de oldukça kolaydır.

4. Tesla

Tesla Referans Programı

Yıllar geçtikçe Tesla’nın referans programı ödül sistemi değişti. Şirket artık yönlendirilen müşterilere ücretsiz Süper Şarj süresi verirken yönlendirenlere de ücretsiz araba ve şirket turu gibi çeşitli ödüller sunuyor.

Önemli çıkarım: Farklı ödüller veya bonuslar deneyebilirsiniz. Referans programını doğru şekilde teşvik etmenize ve müşterilerinizi şaşırtmanıza yardımcı olacaktır.

Karışıklığı önlemek ve heyecan yaratmak için müşterilerinizi bilgilendirmenin çok önemli olduğunu unutmayın. Bu nedenle Tesla’nın referans programı sayfası, eski ve mevcut referans kampanyalarını tanıtır. Bir roketin fırlatılışına tanık olmak ve test yolculuğuna katılmak gibi referans programı ödülleri de benzersizdir.

5. Getaround

Getaround Referans Programı

Getaround, çevrimiçi araba kiralama sitesi. Referans olan müşteriler, arkadaşları ilk seyahatlerine çıkarsa sürüş kredisi alır ve yeni müşteriler de araba kiraladığında nakit para kazanır.

Önemli çıkarım: Mevcut ve yeni müşterilere sosyal medya hesaplarıyla oturum açma imkânı sunun. Sosyal medya hesaplarıyla oturum açma, kullanıcıların çok fazla kimlik bilgisi vermesini gerektirmez ve bu da oturum açma hataları ile parola unutma olasılığını azaltır. Aslında web sitelerinde yeni hesap oluşturmak, kullanıcıların %80’inden fazlasını rahatsız ediyor.

Getaround, Facebook, Google ve Apple hesaplarıyla oturum açma seçeneği sunmak referans programına katılmayı kolaylaştırıyor.

Referans Programı Nasıl Oluşturulur?

Referans programlarının ardındaki fikri, işleyişlerini, faydalarını ve örneklerini size sunduk. Şimdi ise sıra sizin benzer bir program oluşturmak için ne yapmanız gerektiğine geldi.

1. Mükemmel Müşterinizi Nasıldır? Tanımlayın

Referans programı, müşteriler ürünlerinizi satın alıyorsa işe yarar. Ne var ki mevcut müşterilerinizin iyi bir referansın ne olduğunu anlaması zor olabilir.

Bu nedenle mevcut müşterilerinizden sizi tavsiye etmelerini istemeden önce ideal alıcınızı belirleyin. Buna karar verdiğinizde, bilgileri onlarla paylaşın. Bu şekilde, tavsiye pazarlama programının meyvelerini almak için arkadaşlarının isimlerini listelemek yerine aslında kimi tavsiye etmeleri gerektiğini görürler.

Mükemmel bir referansın tanımının uzun olması gerekmez. Örneğin, “Arkadaşların koşmayı seviyor mu? Onlara ilk siparişlerinde 30 ₺ indirim kazandırın,” gibi bir tanımlama koşu ayakkabısı firmaları için mükemmeldir. Çünkü koşu tutkunlarını hedeflediğinizi müşterilerinize açık bir dille gösterir.

Mükemmel müşteriyi tanımlamak, doğru bireyleri bulmaya da yardımcı olur çünkü her müşterileriniz referans programınıza katılmak istemeyebilir.

Hangi müşterilerinizin referans programına katılacağına karar vermek için Net Destekçi Puanı (NPS) yaklaşımını uygulamanızı öneririz. Bu yöntem, müşterilerin işletmenizle ilgili memnuniyetini 1’den 10’a kadar puanlar ve onları şu şekilde sınıflandırır:

  • Destekçi. 9 ile 10 arası puan alan kişilerin ürünlerinizi tavsiye etmesi muhtemeldir.
  • Pasif. Tavsiye etme olasılığı olmayan ancak kötü yorumlar da vermeyen müşteriler.
  • Dırdırcı. Olumsuz yorumları paylaşan insanlar.

Referans programınızı tanıtırken, müşteri kazandırma ihtimali en yüksek olan Destekçiler ile iletişime geçin.

Uzmandan İpucu

Referans programlarına katılan en yaygın müşteri türü, erken benimseyen müşteridir. Bu, yeni teknolojiler ve trendler söz konusu olduğunda eğrinin yukarısında olma eğiliminde oldukları anlamına gelir.

Ayrıca Instagram ve Snapchat gibi sosyal medyada aktif olma eğiliminde oldukları ve geniş çevreye sahip oldukları için genellikle etkileyici olarak anılırlar. İnsanları referans programınız hakkında heyecanlandırmaya çalışıyorsanız, bu tür müşterileri hedefleyin.

Ayrıca bir ürünü deneyen ve beğenenlerin ve bir şirketteki müşteri hizmetlerinden memnun olan insanların da bir referans programına katılma oranları yüksektir .

Editor

Jylian Russel
BotPress'te Baş Pazarlama Danışmanı

2. Değerli Ödüller Bulun ve Dağıtın

Tüketicilerin %70’inden fazlası (İng.) ödül veren markalara değer verir. İnsanlara ödül vermek ek olarak itibarınızı artırır ve marka deneyimini unutulmaz kılar.

Mükemmel bir ödül sistemi geliştirmek için kimin ödül alacağına karar verin. Bunu üç şekilde yapabilirsiniz:

  • Mevcut müşteriler için tek taraflı teşvikler. Bu seçenek, müşteriyi elde tutma oranını artırsa da yeni müşterileri katılmaya teşvik etmeyebilir. Ucuz ürün satan şirketler için en iyisidir çünkü tavsiye edilen müşteri, indirimler olmasa da ürünleri satın almaya yönelir.
  • Yönlendirilen müşteriler için tek taraflı teşvikler. Yeni müşterileri satın almaya motive eder. Ancak mevcut müşteriler katılmakla ilgilenmeyebileceğinden, referans sayısı daha düşük olabilir.
  • İki taraflı teşvikler. Bu strateji, mevcut ve yeni müşterileri ödüllendirerek onları referans programına katılmaya teşvik eder. Ancak bütün şirketler iki tarafa da ödül verecek bütçeye sahip olmayabilir.

Referanslar potansiyel müşterileri çekebilse de, markalar bütçeyi zorlamamak için bunları dikkatlice hesaplamalıdır. Bunun bir çaresi müşterilerin ödülleri alması için bazı şartlar belirlemektir.

Örneğin Rothy’nin refer-a-friend programına bir bakalım. Moda markasının referans olma ödülü, yalnızca yeni müşteriler 50 $ üzerinde bir ürün satın aldığında geçerlilik kazanır. Ayrıca 30 gün içinde kullanılması gerektiğinden bir aciliyet hissi de yaratır.

Rothys Referans Programı

”Her

Ödüllendirme yöntemini seçtikten sonra ne teklif edeceğinizi belirlemeniz gerekir.

Müşterilerinizin en çok neye değer verdiğine ve parasal ödüller sunup sunmayacağınıza karar verin. Maddi teşvikler kulağa cazip gelse de bunlar tek seçenek değildir. Örneğin bir güzellik markası ücretsiz ürün yerine makyaj danışmanlığı verebilir.

İlham alabileceğiniz birkaç ödülü sizler için sıraladık:

  • Nakit
  • İndirim veya kuponlar
  • Ücretsiz ürünler
  • Şirket markalı ürünler
  • Hizmet yükseltmeleri
  • Ücretsiz abonelikler
  • Hediye Kartları
  • Hayır kurumlarına bağış
  • Sahne arkası turları

Ayrıca referans programı için ne teklif edeceğinizden emin değilseniz müşterilerinize sormayı deneyin.

Tercih ettikleri ödülü öğrenmek için sosyal medyadaki anket ve Soru Cevap özelliklerini kullanabilirsiniz.

Dunkin Instagram Anketi

Bir seçenek de müşterilere anket yapmaktır. Müşterilerin yanıtlarını toplamak ve analiz etmek için Google Formlar ve Typeform gibi araçları kullanın. Üstelik bu araçlar müşteri anketleri için önceden hazırlanmış şablonlar sağladığı için sıfırdan özel anketler de oluşturma imkânınız vardır.

3. Bir Referans Programı Yazılımı Seçin ve Kurun

Referans-Tavsiye programları elle yapılamayacak kadar karmaşıktır. Bu sebeple de başarılı tavsiyeleri, ödülleri ve kampanyadan ne kadar kazandığınızı takip etmek için bir referans pazarlama aracı satın almanız gerekir.

İşte fiyatları, artıları ve eksileri ile bizce en iyi üç tavsiye pazarlama yazılımı aracı şöyle.

1. Viral Loops

Viral Loops

Viral Loops, WordPress, Squarespace ve Shopify gibi çeşitli web sitesi oluşturma platformları için kullanılabilir.

Bu referans yazılımı, hem ucuz hem de çok fonksiyonlu en iyi referans pazarlama araçlarından birisi. 34 $ ila 208 $ arasında değişen birkaç farklı plan sunar.

Artıları:

  • Web sitesi olmayan işletmeler için hazır açılış sayfaları.
  • Katılımcı başına kaç tavsiyenin olduğunu ve kimin ikramiye beklediğini veya sahtekârlık yaptığını görmek için gerçek zamanlı gösterge tablosu.
  • Web site kur araçları, müşteri ilişkileri yönetimi (CRM) yazılımı (İng.) ve mesajlaşma uygulamaları gibi farklı türde platformlarla tam entegrasyon.

Eksileri:

  • En ucuz iki planında zorunlu olarak Viral Loops markasının gösterilmesi.

2. ReferralCandy

Referral Candy

ReferralCandy kurulum süreci, e-ticaret platformunuza bağlıdır.

WooCommerce kullanıyorsanız, eklentiyi yüklemeniz ve ayarları WordPress panosundan yapılandırmanız yeterlidir. Diğer platform kullanıcılarının web sitesi aracılığıyla kaydolmaları gerekebilir.

Bu referans ile pazarlama platformu iki fiyatlandırma planı sunar: Aylık 49 $ karşılığında satışlarınıza göre komisyon alınan Premium ve aylık 3.999 $ karşılığında Enterprise.

Artıları:

  • HTML ve CSS düzenleme ile tasarım üzerinde tam kontrol.
  • Tavsiye davetleri gönderme, ödülleri dağıtma ve dolandırıcılığı izleme gibi otomasyon özellikleri.
  • WooCommerce, Shopify ve BigCommerce gibi e-posta pazarlama ve E-ticaret platformları ile çeşitli entegrasyonlar.

Eksileri:

  • Birden fazla kod veya bireysel ödül oluşturamama.

3. Referral Factory

Referral Factory

Referral Factory, pazarlamacıların müşteri yönlendirme programlarını kolayca oluşturmasına, yönetmesine ve izlemesine olanak tanır. Web sitesine kayıt olduktan sonra, tavsiye mesajını özelleştirmek, tavsiye listesine erişmek ve Facebook pikselinize veya Google Analytics Kimliğinize bağlanmak için kontrol paneline ulaşacaksınız.

Bu referans olarak pazarlama yazılımı, aylık 95 $’dan başlayan ücretli bir plan ve 15 günlük ücretsiz deneme sunar.

Artıları:

  • 1000’den fazla referans programı şablonuna sahip sürükle bırak oluşturucu.
  • Çeşitli kanallarla entegrasyonlar.
  • Esnek API.

Eksileri:

  • Öncekilere kıyasla en pahalı seçenek.

4. Kendi Referans Programınızı Tasarlayın

Referans programınızı dünyaya duyurmadan önce dikkatlice planlamak ve tasarlamak çok önemlidir.

Bu tür bir programı tasarlarken aşağıdaki unsurlar göz önünde bulundurulmalıdır:

  • Kurallar ve uygunluk kriterleri. Müşterileri programa katılmaya heveslendirmek için gereksinimleri basitleştirin.
  • İş akışı. Kaydolma yöntemlerine, tavsiye bağlantısı veya kodu kullanımına ve ödüllere karar verin.
  • Referans mesajları. Teklifi açıklayıp kodu veya bağlantıyı paylaşmak için bir harekete geçirici mesaj (CTA) ekleyerek tavsiye mesajını açık ve net tutun.
  • Referans daveti. Müşterilerinizin arkadaşlarına gönderdiği mesajı ifade eder. Bu davette markanızı ve programınızı tanıttığınızdan emin olun çünkü arkadaşları işletmenizi bilmiyor olabilir. Referans programı yazılım şablonlarını kullanabilir veya müşterilerin kendi şablonlarını oluşturmasına ve düzenlemesine izin verebilirsiniz.
american apparel referral programı

Referans programı yazılımınızda bu öğeleri ayarlayın ve şeffaflık için yukarıdaki bilgileri web sitenize ekleyin. İnsanların dikkatini çekmek için akılda kalıcı bir başlık kullanın ve referans programına katılmanın faydalarını açıklayın.

Referans programı sayfasını basit tutmak istiyorsanız, Yardım veya SSS sayfanıza bir bağlantı yerleştirip hüküm ve koşulları orada açıklayabilirsiniz.

Riff Raff & Co, bu uygulamanın mükemmel bir örneğidir.

Riff Raff Referans Programı

Referans programının açılış sayfası, yalnızca nasıl çalıştığına dair kısa açıklamalar içerir. Fakat tavsiye kodunun ne olduğu, arkadaşlara nasıl tavsiye edileceği ve tavsiye ödül seçenekleri de dahil olmak üzere tüm ayrıntılar hüküm ve koşullar sayfasında açıklanır.

Tavsiye kampanyası sayfası, yeni potansiyel müşterilerin ilk göreceği sayfa olabilir, bu nedenle ürün yorumlarını sergileyebilirsiniz. İnsanların %89’u (İng.) ürünleri satın almadan önce yorumları okuduğundan, bu onları ürün satın almaya ikna eder. Kullanıcı tarafından oluşturulan içeriği gösterin veya TrustPilot veya Yelp gibi bir inceleme sitesi eklentisi yerleştirin.

Tasarım tamamlandıktan sonra referans akışını test edin. Bağlantının veya kodun çalışıp çalışmadığını ve talimatların uygulanabilirliğinin kolay olup olmadığını kontrol edin. Diğer insanlardan bunu denemelerini isteyin ve üçüncü taraflardan geri bildirim almak için bilgileri kontrol edin.

5. Referans Programını Pazarlayın

Süreci test ettikten sonra, yeni ödül programınızı sadık müşterilere pazarlamanın zamanı gelir.

Referans programınızı tanıtmanın altı pratik yolunu aşağıda bulabilirsiniz:

  • Programı web sitenizde sergileyin. Referans programı bağlantısını, ana sayfa, duyuru çubuğu veya açılır mesaj gibi web sitenizdeki göze çarpan yerlere yerleştirin.
  • Çalışanları dahil edin. Özellikle müşterilerle genellikle e-postalar üzerinden iletişim kuranlar için, referans programının bağlantısını e-posta imzalarına eklemelerini isteyin.
  • Programı tüm paketlere ekleyin. Pakete tavsiye bonus programını dahil ederek veya tavsiye kodu içeren bir broşür ekleyerek kutu açma trendinden ve heyecanından yararlanın.
  • Programı sosyal medyada paylaşın. Referans programını sosyal medyada tanıtmak için özel bir görsel tasarlayın veya ücretli reklamlar kullanın.
  • Fenomenlerle çalışın. Mutlu müşterileriniz arasından fenomenler bulun ve onlardan markanızı takipçilerine tanıtmalarını isteyin. Ancak, teklifinizi kabul etmeleri için ek bir bonus sunmanız gerekebilir.
  • E-posta pazarlama yöntemini kullanın. Mevcut tüm müşterilere veya en yüksek NPS puanlarına sahip olanlara e-posta gönderin ve onları marka savunucuları olmaya ikna edin. E-posta akışını fatura ile ve satın alma işleminden birkaç hafta sonra göndererek otomatik hale getirebilirsiniz.
Aura Email Pazarlama Örneği

Müşteriler referans programına kayıt olduktan sonra, onları aktif ve ilgili tutmak için onlara düzenli olarak hatırlatmak önemlidir.

Marka destekçilerinin yeniden etkileşimde bulunmasını sağlayacak bazı fırsatlar şöyle listelenebilir:

  • Bir müşteri programa katıldıktan birkaç hafta sonra bile bir tavsiye göndermediyse.
  • Mevcut bir müşteri çevrimiçi olarak olumlu bir deneyim paylaştığında.
  • Tavsiye bağlantısından yeni bir kişi kaydolduğunda veya bir ürün satın aldığında.

Editor's Note

Editor

Diggity Marketing'de Pazarlama Direktörü

Müşterinizin tavsiye programınıza katıldığından emin olmanın en iyi yollarından biri, programı müşteri satın almayı tamamladıktan hemen sonra bir açılır sayfa göstermektir.

Metin, şirketinizi arkadaşlarına nasıl tavsiye edeceğiniz ve müşteri ile arkadaşlarının bundan ne gibi faydalar elde edeceği konusunda net olmalıdır.

Editor

”Madeleine

6. Referans Programınızı Analiz Ederek Mükemmelleştirin

Referans programını tanıttıktan sonra süreç bitmez. Ayrıca kampanya performansını analiz etmeniz gerekir.

Kampanya analizi, hangi açıların işe yaradığını anlamanıza yardımcı olur. Ayrıca müşterilerin referans programınıza nasıl yanıt verdiğini de gözler önüne serer.

Aşağıda dört tavsiye pazarlama metriği ve bunların nasıl iyileştirileceğini bulabilirsiniz:

  • Katılımcı sayısı. Referans programına kaç kişinin katıldığını ve kodlarını aktif olarak paylaştığını hesaplayın . Sayının düştüğünü görürseniz, hangi CTA yerleşiminin katılımı daha çok artırdığını öğrenmek için A/B testi uygulayın. Ayrıca promosyon stratejilerinin etkinliğini de gözden geçirmeniz gerekebilir.
  • Tıklama ve dönüşüm oranları. Bağlantıyı tıklayan ve ürününüzü satın alan tavsiyelerin sayısını kontrol edin. Bu metriği iyileştirmek için tavsiye davetini inceleyin. Alıcıları çekmek için tasarımı, metni veya ödülü değiştirmeniz gerekebilir.
  • Kayıp oranı. Programdan çıkan kişilerin yüzdesini ifade eder. Yüksek kayıp oranı genellikle müşterilerin katılma konusunda heyecanlı olduklarını ancak bu heyecanın devam etmediğini gösterir. Bu nedenle katılımcılarla yeniden etkileşime geçmek çok önemlidir. Onlara programı hatırlatmanın yanı sıra, nasıl tavsiye yapacaklarına dair içerik de sağlayabilirsiniz.
  • Satış. Tavsiyelerden gelen yeni satışları takip edin ve en çok satışı sağlayan tavsiye kaynaklarına dikkat edin.

Bu noktada, metriklerin otomatik olarak izlenmesine yardımcı olduğu için bir tavsiye pazarlama yazılımı vazgeçilmezdir.

Örneğin, Referral Candy satışlar, trafik ve müşteriler hakkında bilgi sağlar. Ayrıca, sosyal medya platformlarını görüntüler ve işletmelerin tavsiye oranlarını sektörel verilerle karşılaştırmasına olanak tanır. Her tavsiye bağlantısı kişiselleştirildiğinden, bu araç ayrıca her müşterinin tavsiyelerini de gösterir.

Kalite değerlendirmesi için, referans programı hakkında ne düşündüklerini görmek adına katılımcılara bir geri bildirim anketi gönderebilirsiniz.

Temel kural, kısa bir anket oluşturmaktır.

İnsanların %45’i (İng.) geri bildirim anketine en fazla beş dakika ayırmaya isteklidir, süre 10 dakikaya çıktığında ise sadece %12’si katılmaktadır. Tüketicilerin %40’ı net olmayan sorulara yanlış yanıtlar verdiğinden, sonuçların güvenilir olması için soruların net olması da önemlidir.

Bonus: Müşteri Referans Programları için Fikirler

Müşterileri tavsiye yöntemiyle kampanyanıza katılmaya teşvik etmek için beş referans programı fikrini sizler için derledik.

1. Tavsiye Yarışması

Tavsiye yarışmaları, genellikle katılımcıları belirli sayıda tavsiyeye ulaşmaya teşvik eder. Ayrıca, yalnızca yarışma sırasında en çok kişiyi yönlendiren ayın müşterisine de bonus verebilirsiniz.

Bir yarışma, olası satışları artırmak için harika bir fikirdir. Müşterileri tavsiye bağlantılarını paylaşmaya ve mümkün olduğunca çok arkadaş davet etmeye teşvik eder. Yarışmanın sınırlı bir süre içinde yapılması da bir aciliyet duygusu yaratır.

otonom-tavsiye-yarışması

Bu stratejinin dezavantajı, düşük müşteri adayı kalitesi olasılığıdır. Müşteriler arkadaşlarını rasgele davet edebileceği için nitelikli müşteri adayları elde edemezsiniz.

Yüksek kaliteli potansiyel müşteriler sağlayan bir yarışma için, kazananları tavsiye sayısı yerine dönüşümlere göre belirleyebilirsiniz. Bu durumda, “başarılı tavsiye”yi e-posta listesine kaydolan veya bir ürün satın alan biri olarak tanımlayabilirsiniz.

2. Kademeli Ödül Sistemi

Müşterileri, indirim veya geri ödeme ödülü ile teşvik etmek yönlendirmeleri artırmanın etkili bir yoludur. Üstelik daha fazla katkıda bulundukça tavsiye ödülleri artarsa daha bu yöntem daha motive edici olur.

Kademeli ödül sistemi, katılımcılar referans programında daha fazla insanı davet ettiğinde daha büyük ödüller vererek onları motive eder.

Örneği Morning Brew’un kademeli referans programında ödüller, üç tavsiye için ücretsiz premium Pazar bülteninden başlar ve 1000 tavsiye için genel merkez gezisine kadar çıkar.

Morning Brew Referans Programı

Alternatif olarak, tavsiye kampanyalarını ürünlere göre ayarlayabilirsiniz. Örneğin, yönlendirenler, arkadaşları düşük fiyatlı ürünlerinizi satın aldığında %5, en pahalı ürünlerinizi aldığında ise %25 indirim kazanabilir.

3. Ödül Birleştirme

Bu referans programı, bir müşterinin aldığı tüm tavsiye indirimlerini birleştirir.

Örneğin, bir müşteri bir arkadaşını davet ederse spor salonu aboneliğinden %10 indirim alır ve daha fazla kişiyi yönlendirirse indirimler katlanır. Sonunda müşteri on yeni müşteriyi yönlendirerek üyelik için ödeme yapmak zorunda kalmayabilir.

Hem sizin hem de müşterilerin kazanmasını sağlamak için, yönlendiren ve yönlendirilen müşteriler aktifse ödüllerle ilgili kurallar belirleyin. Bu, nakit akışını sağlamanıza ve müşterileri mutlu etmenize yardımcı olur.

Bu strateji, aşağıdakiler gibi abonelik tabanlı hizmet veya ürün sunan işletmeler için uygundur:

  • Özel eğitim, örneğin yüzme veya jimnastik 
  • Spor salonları
  • Spa ve kaplıcalar
  • Online yemek sipariş firmaları

4. Ortaklık

Tavsiye ortakları (Satış Ortaklığı), ürün veya hizmetinizi sadık müşterilerine ödül karşılığında tavsiye eder. Bu ortaklık size öncü fırsatlar sunar ve sizinle aynı düşüncedeki işletme sahipleriyle bağlantı kurmanızı sağlar.

Diyelim ki sağlıklı gıda sektöründe hizmet veriyorsunuz. Bir yoga stüdyosunun mevcut müşterilerine indirim yaparak ve sadık müşterilerinize ücretsiz yoga dersi vererek ortak olabilirsiniz.

Veya yerel bir yardım kuruluşu ile işbirliği yapıp her yeni tavsiye için bağışta bulunabilir veya kendini adamış bağışçılara ücretsiz bir ürün verebilirsiniz.

Vena Referans programı

Bir satış ortağı seçmeden önce, birbirlerinin ürünlerine veya hizmetlerine ilgi gösterecek bireylere ulaşmak için benzer değerlere ve kitlelere sahip olduklarından emin olun. Ardından, yönergeleri belirlemek ve muhtemel anlaşmazlıkları önlemek için bir ortaklık sözleşmesi oluşturun.

5. Ücretsiz Eğitim

Tüketicileri kampanyaya katılmaya motive etmenin bir başka etkili yolu da, markanızı arkadaşlarına tavsiye etmeleri karşılığında onlara ücretsiz eğitim sunmaktır. Bu teşvik, atölye çalışmalarını, eğitimlerini veya kurslarını kapsar.

Sadece eğitimin konuyla alakalı olduğundan ve insanları etkileşime geçireceğinden emin olun.

Get Response bu uygulama için mükemmel bir örnektir. Bu içerik pazarlama yazılımı şirketi, mevcut müşteriye, ücretli hesaba katılan üç arkadaşı için ücretsiz dijital pazarlama kursu ve sertifikası veriyor. Bu kurs, katılımcıların çevrimiçi pazarlama bilgisi edinmelerine ve paradan tasarruf etmelerine yardımcı oluyor.

Getrosponse Referans Programı

Sonuç

Tavsiye pazarlaması, mevcut müşterilere kendilerine özel bağlantılar veya kodlar aracılığıyla arkadaşlarına ürün veya hizmet önermeleri için teşvikler verir. Müşteriler de karşılığında indirim, ücretsiz ürün ve şirket promosyonları gibi bonuslar alırlar.

Referans programları, yeni insanları çekmenin yanı sıra müşteri katılımını iyileştirmeye, müşteri edinme maliyetlerini düşürmeye ve satışları artırmaya yardımcı olur.

Birçok ünlü markanın bu kulaktan kulağa stratejisini uygulamada benzersiz yaklaşımları vardır. Örneğin Mariott Hotel puan bazlı bir ödül sistemi kullanırken Hostinger her şeyi hPanel gibi uygun bir yerden yönetmektedir.

Bir referans programı aşağıda verilen altı pratik adımda oluşturulabilir:

  • İdeal müşterinizi tanımlayın ve referans programı sayfanızda paylaşın.
  • Tavsiye ödüllerini belirleyin.
  • Referans programı yazılımınızı seçin ve kurun.
  • Program gereksinimlerini ve akışını planlayın.
  • Referans programını pazarlama kanallarınızda tanıtın.
  • Kampanyayı analiz edin ve iyileştirin.

Programı daha çekici hale getirmek için kademeli bir ödül sistemi sunabilir veya bir tavsiye yarışması düzenleyebilirsiniz. Benzer işletmelerle ortaklık kurmak veya müşterilere ücretsiz kurs vermek de diğer alternatifler arasındadır.

İşletmenizi desteklemek için bir site kurmak istiyorsanız, site performansınızı ve kullanıcı deneyiminizi geliştirmek için kaliteli web hosting hizmeti aldığınızdan emin olun.

Referans Programı Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

Bu bölüm, kendi referans programınızı oluşturmaya ilişkin üç yaygın soruyu yanıtlayacaktır.

Tavsiye Programı ve Satış Ortaklığı Arasındaki Fark Nedir?

Tavsiye programları, arkadaşlarını ürün veya hizmet satın almaya davet ettikleri için müşterileri ödüllendirir. Öte yandan, bağlı kuruluş pazarlama programları, etkileyiciler ve blogcular gibi üçüncü taraf savunucuları marka önermek için telafi eder.

Ne Zaman Referans Programı Başlatmalıyım?

Çoğu işletme, sadık bir müşteri tabanı oluşturduklarında tavsiye programları başlatır. Bir tavsiye programı, lansman öncesi bir pazarlama aracı olarak ilgi uyandırmak için de yararlıdır.

 

Author
Yazar

Merve O.

Merve, Hostinger'da SEO - Pazarlama Asistanı olarak çalıştı. Günümüzde çevirmen olarak yolcuğuna devam etmekte. Birkaç site kurma deneyiminin ardından acemi yolculuğunu profesyonelliğe taşımaktan ve Hostinger'ın bir parçası olmaktan mutlu.